Obiektywy zmiennoogniskowe, często określane jako „zoomy”, to wszechstronne urządzenia, które umożliwiają fotografom i filmowcom korzystanie z szerokiego spektrum ogniskowych bez konieczności zmiany obiektywu. Dzięki temu jednym ruchem możemy przejść od szerokiego kąta, idealnego do zdjęć krajobrazowych, do bliskiego zbliżenia, świetnego do portretów. Zakup takiego obiektywu często stanowi kluczową decyzję dla każdego pasjonata fotografii, dlatego warto zastanowić się, na jakie aspekty trzeba zwrócić szczególną uwagę.
Przy wyborze obiektywu zmiennoogniskowego warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych cech:
- Zakres ogniskowych: Wybór odpowiedniego zakresu ogniskowych powinien być uzależniony od rodzaju fotografii, którą chcesz się zajmować. Przykładowo, dla fotografii krajobrazowej i architektury warto wybrać obiektywy oferujące szerokie kąty, podczas gdy dla dzikiej przyrody lepsze będą te z większym przybliżeniem.
- Przysłona: Kolejnym istotnym parametrem jest maksymalny otwór przysłony, oznaczany symbolem f/. Jaśniejsze obiektywy (z niższym numerem f/) umożliwiają fotografowanie w słabszym świetle oraz oferują piękne efekty rozmycia tła.
- Stabilizacja obrazu: Funkcja stabilizacji obrazu może być przydatna, zwłaszcza przy dłuższych ogniskowych, gdzie istnieje ryzyko poruszenia zdjęcia. Umożliwia ona wykonywanie ostrych zdjęć nawet przy długich czasach naświetlania.
Warto również pamiętać o jakości wykonania, takich jak materiały zastosowane w konstrukcji czy uszczelnienia, które będą istotne, jeśli zamierzamy używać obiektywu w różnych warunkach atmosferycznych. Waga i rozmiar mogą również stanowić istotne kryterium, szczególnie podczas długich wędrówek z aparatem.
Przy zakupie obiektywu zmiennoogniskowego pamiętaj także o komptatybilności z posiadanym aparatem. Nie wszystkie obiektywy będą działały z każdym modelem aparatu, dlatego upewnij się, że wybrany model będzie pasował do systemu mocowania w Twoim sprzęcie fotograficznym. Ostateczna decyzja powinna być oparta na Twoich indywidualnych potrzebach fotograficznych.
Podsumowując, obiektywy zmiennoogniskowe to świetna odpowiedź na potrzebę elastyczności i wszechstronności w fotografii. Dzięki odpowiedniemu wyborowi możemy cieszyć się szerokim spektrum możliwości twórczych, bez konieczności noszenia ciężkiego plecaka pełnego różnych obiektywów. Dokonując przemyślanego zakupu, możemy zyskać narzędzie, które będzie służyło przez wiele lat, dostarczając wspaniałych zdjęć w niemal każdych warunkach.
Najlepsze Obiektywy Sposób ogniskowania Zmiennoogniskowe - Ranking TOP 20 z 2331 produktów. Średni koszt 7067 zł. Najlepszy z kategorii Obiektywy Sposób ogniskowania Zmiennoogniskowe to Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR, średnia cena 4579 zł (trend: stała, dostępność: 4). Ceny od 1913 zł do 15532 zł. Najtańszy: Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 DI III RXD Sony FE za 1913 zł. Najdroższy: Sony FE 28-70mm f/2 GM SEL2870GM za 15532 zł. Najlepszy producent: Tamron.
Ranking TOP 20
Najlepsze produkty: Obiektywy, Sposób ogniskowania: Zmiennoogniskowe
1. Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR

Dane techniczne:
Rodzaj | teleobiektyw |
Ogniskowanie | zmiennoogniskowy |
Przysłona | 4.0-32 |
Ogniskowa | 70-210 mm |
średnica filtra | 67 mm |
Kąt widzenia | 23 - 7.7,34.5 - 11.8 |
Minimalna odległość ogniskowania | 0,95 m |
Bagnet | Pentax |
Konstrukcja | 20/14 |
Wymiary | 175x78,5 mm |
Waga | 819g |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Do matrycy | APS, pełna klatka |
Przeznaczenie | Pentax K |
Liczba listków przysłony | 9 |
Skala odwzorowania | 1:3 |
Maksymalne powiększenie | x0.32 |
Autofocus | AF,MF |
Ekwiwalent dla 35 mm | 107 - 322 |
Gdzie kupić:
2. Tamron 18-300 mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD mocowanie Sony E

Dane techniczne:
Rodzaj | uniwersalny |
Ogniskowanie | zmiennoogniskowy |
Przysłona | 3.5-6.3 |
Ogniskowa | 18-300 mm |
średnica filtra | 67 mm |
Kąt widzenia | 77.2 - 5.3 |
Minimalna odległość ogniskowania | 15 cm |
Bagnet | Sony E |
Konstrukcja | 19 elementów / 15 grup |
Wymiary | 75.5 x 125.6 mm |
Waga | 620 g |
Stabilizacja obrazu | tak |
Przeznaczenie | Uniwersalne |
Kolor | czarny |
Liczba listków przysłony | 9 |
Skala odwzorowania | 18-300mm, f/3.5-6.3, f/20-40, Sony E, Sony E (APS-C), 77° 24' - 5° 30', 0.15m, 1:2 (szeroki kąt)1:4 (tele), 19 elementów w 15 grupach, 7, szybki i precyzyjny autofokus, Stabilizacja obrazu VC, 67mm, autofokus VXD , stabilizacja obrazu VC, konstrukcja odporna na wilgoć, powłoka fluorowa, przełącznik blokady zoomu, w zestawie, 75.5 x 125.6 mm, 620 g, ID: 23273, EAN: 4960371006765 |
Maksymalne powiększenie | 1:2 dla ogniskowej 18mm |
Autofocus | tak |
Ekwiwalent dla 35 mm | 27 - 450 |
Gdzie kupić:
3. Nikon AF-S 200-500mm f/5.6 (JAA822DA)

Opinie:










Dane techniczne:
Rodzaj | tele |
Ogniskowanie | zmiennoogniskowy |
Przysłona | 5,6 |
Ogniskowa | 200-500 mm |
średnica filtra | 95 mm |
Kąt widzenia | 12°20'-5°00' (format FX)8°00'-3°10' (format DX) |
Minimalna odległość ogniskowania | 2,2 |
Bagnet | Nikon |
Konstrukcja | 19/12 |
Wymiary | ok. 108 × 267,5 mm |
Waga | 2300g |
Stabilizacja obrazu | tak |
Do matrycy | Pełna klatka |
Przeznaczenie | Uniwersalne |
Liczba listków przysłony | 9 (okrągły otwór przysłony)Przysłona elektromagnetyczna |
Maksymalne powiększenie | 0.22x |
Autofocus | AF |
Gdzie kupić:
Najtańsze produkty: Obiektywy, Sposób ogniskowania: Zmiennoogniskowe
1. Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 DI III RXD Sony FE

Dane techniczne:
Rodzaj | teleobiektyw |
Ogniskowanie | zmiennoogniskowy |
Przysłona | 4.5 - 6.3 |
Ogniskowa | 70-300 mm |
średnica filtra | 67 mm |
Kąt widzenia | 8 ° |
Minimalna odległość ogniskowania | 0,8 m |
Bagnet | Sony |
Konstrukcja | 15/10 |
Wymiary | 77 x 148 |
Waga | 545g |
Stabilizacja obrazu | nie |
Do matrycy | pełna klatka |
Przeznaczenie | Do użytku profesjonalnego |
Kolor | czarny |
Liczba listków przysłony | 7 |
Maksymalne powiększenie | x0.2 |
Autofocus | AF |
Gdzie kupić:
2. Tamron 18-300 mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD mocowanie Sony E

Dane techniczne:
Rodzaj | uniwersalny |
Ogniskowanie | zmiennoogniskowy |
Przysłona | 3.5-6.3 |
Ogniskowa | 18-300 mm |
średnica filtra | 67 mm |
Kąt widzenia | 77.2 - 5.3 |
Minimalna odległość ogniskowania | 15 cm |
Bagnet | Sony E |
Konstrukcja | 19 elementów / 15 grup |
Wymiary | 75.5 x 125.6 mm |
Waga | 620 g |
Stabilizacja obrazu | tak |
Przeznaczenie | Uniwersalne |
Kolor | czarny |
Liczba listków przysłony | 9 |
Skala odwzorowania | 18-300mm, f/3.5-6.3, f/20-40, Sony E, Sony E (APS-C), 77° 24' - 5° 30', 0.15m, 1:2 (szeroki kąt)1:4 (tele), 19 elementów w 15 grupach, 7, szybki i precyzyjny autofokus, Stabilizacja obrazu VC, 67mm, autofokus VXD , stabilizacja obrazu VC, konstrukcja odporna na wilgoć, powłoka fluorowa, przełącznik blokady zoomu, w zestawie, 75.5 x 125.6 mm, 620 g, ID: 23273, EAN: 4960371006765 |
Maksymalne powiększenie | 1:2 dla ogniskowej 18mm |
Autofocus | tak |
Ekwiwalent dla 35 mm | 27 - 450 |
Gdzie kupić:
3. Tamron 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2 Sony E

Dane techniczne:
Rodzaj | uniwersalny zoom |
Ogniskowanie | zmiennoogniskowy |
Przysłona | 2.8 - 22 |
Ogniskowa | 28-75 mm |
średnica filtra | 67 mm |
Kąt widzenia | 75.2-32.1 ° |
Minimalna odległość ogniskowania | 0.18 m |
Bagnet | Sony E |
Konstrukcja | 17/15 |
Wymiary | 75.8×117.6 mm |
Waga | 540 g |
Kolor | czarny |
Liczba listków przysłony | 9 |
Autofocus | tak |
Fajny ranking, ale czy ktoś myśli o ekologicznych aspektach tych obiektywów? Wiadomo, że sprzęt musi działać, ale przydałoby się więcej info, które z tych modeli są, no wiecie, bardziej „zielone”. A co z hałasem? Kiedy ostatnio próbowałem uchwycić moment z rodzinnego grilla, niektóre obiektywy potrafiły zrobić niezłe zamieszanie. Może któryś z nich jest cichy jak ninja? 😉
Tamron AF 70-200mm f/2.8 DI VC USD Canon (A009E): robilem zdjecia wypozyczonym canonem 70-200 2.8 II IS. jakosc zdjec tego obiektywu jest szokujaca. kupujac tamrona obawialem sie, ze moje doswiadczenie z canonem pozostawilo tak wysokie oczekiwania, ze bede niezadowolony z tamrona.
wydaje sie to nieprawdopodobne, ale tamron dorownuje canonowi w pelnym zakresie.
Fuji Fujinon XF 8-16mm f/2.8 R LM WR: Świetny obiektyw.