Filmowanie to sztuka, w której odpowiedni sprzęt może znacząco wpłynąć na jakość końcowego produktu. Jednym z kluczowych elementów każdego zestawu filmowego jest obiektyw. Obiektywy do filmowania różnią się od tych używanych w fotografii, zarówno pod kątem konstrukcji, jak i parametrów, a ich właściwy wybór wymaga zrozumienia kilku kluczowych aspektów.
Ogniskowa i jej znaczenie
Przy wyborze obiektywu do filmowania, jednym z podstawowych czynników, które należy brać pod uwagę, jest ogniskowa, która decyduje o kącie widzenia. Obiektywy o krótszej ogniskowej, znane jako szerokokątne, są doskonałe do tworzenia ujęć krajobrazowych lub scen w ciasnych przestrzeniach. Z kolei obiektywy o dłuższej ogniskowej, czyli teleobiektywy, pozwalają na zbliżanie odległych przedmiotów i są często stosowane w przypadku ujęć portretowych lub detali.
Szerokokątne: np. 18-35 mm – świetne do krajobrazów.
Standardowe: np. 35-70 mm – uniwersalność w zakresie kątów widzenia.
Teleobiektywy: np. 70-200 mm – idealne do detali i portretów.
Cechy charakterystyczne obiektywów filmowych
Podczas filmowania, niektóre cechy obiektywów mają większe znaczenie niż podczas fotografii. Oto kilka z nich:
Przysłona: Obiektywy o niższej wartości f/ (np. f/1.4, f/2.8) pozwalają na filmowanie w słabych warunkach świetlnych i dają piękne rozmycie tła (bokeh).
Cine Lens vs. Stills Lens: Cine lenses są specjalnie zaprojektowane do filmowania. Mają bardziej płynną regulację przysłony oraz większe, czytelniejsze oznaczenia, co ułatwia precyzyjne ustawienia.
Stabilizacja obrazu: Wbudowana stabilizacja (jeśli jest) może znacznie ulepszyć jakość ujęć z ręki, redukując drgania.
Zastosowanie do specyficznych ról przy filmowaniu to kolejny aspekt, który należy rozważyć. Zastanów się, jaki rodzaj produkcji planujesz – czy to będą dynamiczne sceny akcji, w których stabilizacja jest kluczowa, a może spokojne filmy artystyczne, gdzie szerokokątne obiektywy i dobra przysłona będą atutem?
Cena i jakość to, jak zawsze, istotny element do rozważenia. Obiektywy mogą mieć szerokie spektrum cenowe, ale nie zawsze najdroższe jest najlepsze. Dobre manualne obiektywy mogą nie mieć automatyki, ale oferują jakość optyczną na poziomie profesjonalnym.
Emisyjność (ang. „cooke look”) i jakość obrazu to kolejne elementy, które ujawniają się w subiektywnym odbiorze sceny. Poszczególne marki mogą mieć swoim obiektywom typową emisję lub wyglądać bardziej neutralnie – tutaj wybór zależy od artystycznych preferencji.
Aby podsumować, wybierając obiektyw do filmowania, kluczowe jest dokładne rozważenie, jakie aspekty techniczne i artystyczne będą dla Ciebie najważniejsze. Dzięki dobrze dobranemu obiektywowi możesz podnieść jakość swoich filmów o kilka poziomów, a precyzyjny dobór sprzętu to inwestycja w przyszłe sukcesy.
Najlepsze Obiektywy do filmowania - Ranking TOP 20 z 121 produktów. Średni koszt 3461 zł. Najlepszy z kategorii Obiektywy do filmowania to Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS Nikon (F1120703101), średnia cena 1268 zł (trend: stała, dostępność: 2). Ceny od 587 zł do 13093 zł. Najtańszy: Samyang 8mm T3.8 VDSLR UMC CS II Nikon (F1322403101) za 587 zł. Najdroższy: Tokina AT-X 50-135mm T3.0 CINEMA PL za 13093 zł. Najlepszy producent: Samyang.
Ranking TOP 20
Lp.
Zdjęcie
Nazwa
Cena
Opinie
Producent
Rodzaj
Ogniskowanie
Przysłona
Ogniskowa
średnica filtra
Kąt widzenia
Minimalna odległość ogniskowania
Bagnet
Konstrukcja
Wymiary
Waga
Do matrycy
Przeznaczenie
Kolor
Liczba listków przysłony
Stabilizacja obrazu
Autofocus
Maksymalne powiększenie
1
Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS Nikon (F1120703101)
1 opinia
Samyang
szerokokątny
stałoogniskowy
2.0 - 22
16 mm
77 mm
79,5°
0,2m
Nikon F
13/11
89,4x83mm
583g
APS
do filmowania
czarny
8
n/a
n/a
n/a
2
Samyang 8mm T3.8 VDSLR UMC CS II Nikon (F1322403101)
1 opinia
Samyang
rybie oko
stałoogniskowy
n/a
8 mm
n/a
180°
0,3
Nikon F
10/7
75x74.8 mm
435g
n/a
do filmowania
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
3
Tokina 11-20mm T2.9 Cinema PL
1 opinia
Tokina
szerokokątny
stałoogniskowy
2.9
11-20 mm
n/a
n/a
n/a
PL
n/a
n/a
n/a
pełna klatka
do filmowania
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
4
Samyang 16mm T2.2 IF ED AS UMC VDSLR CS Sony E
1 opinia
Samyang
szerokokątny
stałoogniskowy
2.2 - 22
16 mm
77 mm
79.5°
0,2m
Sony E
13/11
89,4x83
583g
APS
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
8
nie
n/a
n/a
5
Samyang 35mm T1.5 AS IF UMC VDSLR Pentax
1 opinia
Samyang
standardowy
stałoogniskowy
1.5 - 22
35 mm
77 mm
n/a
n/a
Pentax
12/10
97,5x77x82 mm
762g
n/a
do filmowania
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
6
7artisans Vision 25mm T/1.05 Fuji X
1 opinia
7Artisans
szerokokątny
stałoogniskowy
1.05 - 16
25 mm
82 mm
n/a
0,23 m
Fuji X
n/a
n/a
n/a
n/a
do filmowania
czarny
13
n/a
n/a
n/a
7
Samyang 85mm T1.5 AS IF UMC VDSLR II MTF
1 opinia
Samyang
teleobiektyw
stałoogniskowy
1.5 - 22
85 mm
n/a
n/a
1m
Micro 4/3
9/7
78 x 99,5 mm
595 g
n/a
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
8
n/a
n/a
n/a
8
Tokina AT-X 50-135mm T3.0 CINEMA PL
1 opinia
Tokina
uniwersalny
zmiennoogniskowy
n/a
50-135 mm
112 mm
n/a
1m
PL
18/14
n/a
n/a
n/a
do filmowania
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
9
7artisans Vision 50mm T/1.05 Canon R
1 opinia
7Artisans
standardowy
stałoogniskowy
1.05 - 16
50 mm
82 mm
n/a
0.5 m
Canon RF
7 elementów w 5 grupach
n/a
679 g
APS-C
do filmowania
czarny
n/a
n/a
n/a
n/a
10
Irix Cine 150mm T3.0 Canon RF Imperial
1 opinia
Irix
makro
stałoogniskowy
3.0-32
150 mm
86 mm
n/a
n/a
Canon RF
n/a
136x97 mm
1100g
Pełna klatka
do filmowania
n/a
11
n/a
n/a
n/a
11
Samyang 135mm T2.2 VDSLR ED UMC Canon (F1312201101)
1 opinia
Samyang
teleobiektyw
stałoogniskowy
n/a
135 mm
77 mm
18.8°
n/a
Canon EF
11/7
122-148x82 mm
830g
n/a
do filmowania
n/a
9
n/a
n/a
n/a
12
Samyang 35mm T1.5 AS IF UMC VDSLR II MTF (F1312909101)
1 opinia
Samyang
standardowy
stałoogniskowy
1.5 - 22
35 mm
77 mm
33,4 stopnia
30 cm
Micro 4/3
12/10
97,5x77x82 mm
762g
Micro 4/3
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
8
n/a
MF
n/a
13
Samyang 12mm T3.1 VDSLR ED AS NCS Fish-eye Nikon (F1312103101)
1 opinia
Samyang
rybie oko
stałoogniskowy
f/3.1
12 mm
brak danych
180°
0,2m
Nikon F
12/8
70,2 x 81,6 mm
510 g
Pełna klatka
do filmowania
n/a
7
n/a
MF
0,32 (1:3,1)
14
Samyang 35mm T1.5 AS IF UMC VDSLR Nikon (F1312903101)
1 opinia
Samyang
standardowy
stałoogniskowy
1.5 - 22
35 mm
77 mm
n/a
n/a
Nikon F
12/10
97,5x77x82 mm
762g
n/a
do filmowania
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
15
Samyang 35mm T1.5 AS IF UMC VDSLR II Sony E
1 opinia
Samyang
standardowy
stałoogniskowy
1.5 - 22
35 mm
77 mm
63,1 stopnia
30 cm
Sony E
12/10
97,5x77x82 mm
762g
n/a
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
8
n/a
MF
n/a
16
Samyang Xeen 35mm T1.5 FF Cine Sony E
1 opinia
Samyang
szerokokątny
stałoogniskowy
1.5-22
35 mm
95 mm
63,1°
0,33
Sony E
12 elementów / 9 grup
117.6 x 121.7 mm
1375g
n/a
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
n/a
nie
n/a
n/a
17
Samyang 8mm T3.1 V-DSLR UMC Fish-eye II Sony E (F1420306101)
1 opinia
Samyang
rybie oko
stałoogniskowy
3.1 - 22
8 mm
n/a
180°
0.3
Sony E
11/8
55.8 x 60 mm
215 g
APS
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
6
nie
n/a
n/a
18
Samyang 85mm T1.5 AS IF UMC VDSLR II Canon (F1313001101)
1 opinia
Samyang
teleobiektyw
stałoogniskowy
1.5 - 22
85 mm
72 mm
28,3 stopnia
1m
Canon
9/7
78x72.2 mm
513g
n/a
do filmowania
n/a
8
n/a
MF
n/a
19
Samyang 24mm T1.5 ED AS IF UMC VDSLR II MTF
1 opinia
Samyang
szerokokątny
stałoogniskowy
1.5 - 22
24 mm
n/a
n/a
0,25
Micro 4/3
13/12
111x83 mm
635 g
Micro 4/3
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
20
Samyang 100mm T3.1 macro cinema VDSLR ED UMC Sony E (F1312306101)
1 opinia
Samyang
teleobiektyw
stałoogniskowy
3.1 - 32
100 mm
67 mm
24.8°
0.3m
Sony E
15/12
149,1 x 81,6 mm
710g
n/a
bezlusterkowiec, do filmowania
n/a
9
n/a
MF
1 (1:1)
Najlepsze produkty: Obiektywy do filmowania
1. Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS Nikon (F1120703101)
Obiektyw Samyang 16 mm. został zaprojektowany z niezwykłą starannością. Jego budowę optyczną oparto na 13 elementach rozmieszczonych w 11 grupach.
Zastosowano tutaj soczewkę typu ED o bardzo niskim współczynniku dyspersji, asferyczną ze szkła optycznego oraz hybrydowo - asferyczną. Soczewki pokryto wielowarstwowymi powłokami antyrefleksyjnymi UMC, które zapewniają bardzo dobrą transmisję światła. Solidna obudowa i jakość wykonania w połączeniu z wysokimi parametrami optycznymi sprawiają, ...
Dane techniczne:
Rodzaj
szerokokątny
Ogniskowanie
stałoogniskowy
Przysłona
2.0 - 22
Ogniskowa
16 mm
średnica filtra
77 mm
Kąt widzenia
79,5°
Minimalna odległość ogniskowania
0,2m
Bagnet
Nikon F
Konstrukcja
13/11
Wymiary
89,4x83mm
Waga
583g
Do matrycy
APS
Przeznaczenie
do filmowania
Kolor
czarny
Liczba listków przysłony
8
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Ilość opinii: 177
Samyang 16mm T2.2 VDSLR do Nikon
Samyang - Obiektyw szerokokątny - 16mm - f/2.0 AE ED AS UMC CS - Nikon F
2. Samyang 8mm T3.8 VDSLR UMC CS II Nikon (F1322403101)
Konstrukcja optyczna obiektywu Samyang 8mm T3.8 Fish-eye CS II oparta została na modelu 8mm 1:3.5 Fish-eye CS II i nawiązuje stylistyką do najnowszych produktów marki Samyang. Jego jasność określona została przy pomocy liczby transmisyjnej T wynoszącej 3,8. Dla ułatwienia odczytu wartości na skali ostrości i przysłony, indeksy naniesione są równolegle do osi optycznej obiektywu.
Cechą charakterystyczną nowego modelu są zębatki, które współpracują z systemem follow-focus, a także pierścień ...
1. Samyang 8mm T3.8 VDSLR UMC CS II Nikon (F1322403101)
Konstrukcja optyczna obiektywu Samyang 8mm T3.8 Fish-eye CS II oparta została na modelu 8mm 1:3.5 Fish-eye CS II i nawiązuje stylistyką do najnowszych produktów marki Samyang. Jego jasność określona została przy pomocy liczby transmisyjnej T wynoszącej 3,8. Dla ułatwienia odczytu wartości na skali ostrości i przysłony, indeksy naniesione są równolegle do osi optycznej obiektywu.
Cechą charakterystyczną nowego modelu są zębatki, które współpracują z systemem follow-focus, a także pierścień ...
Ultra-szerokokątny,filmowy obiektyw Samyang VDSLR 16mm T2.2 ED AS UMC CS jest przeznaczony do aparatów kompaktowych z wymienną optyką wyposażonych w matrycę formatu APS-C. Obiektywy Samyang z serii VDSLR są wyposażone w zębatki, które współpracują z systemem Follow Focus. Pozwala to uzyskać płynny i precyzyjny obrót pierścieni ostrości i przysłony. Dodatkowo pierścień przysłony obracany jest bezstopniowo i bezgłośnie. Dzięki tym modyfikacjom możliwe jest niez...
Dane techniczne:
Rodzaj
szerokokątny
Ogniskowanie
stałoogniskowy
Przysłona
2.2 - 22
Ogniskowa
16 mm
średnica filtra
77 mm
Kąt widzenia
79.5°
Minimalna odległość ogniskowania
0,2m
Bagnet
Sony E
Konstrukcja
13/11
Wymiary
89,4x83
Waga
583g
Stabilizacja obrazu
nie
Do matrycy
APS
Przeznaczenie
bezlusterkowiec, do filmowania
Liczba listków przysłony
8
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Ilość opinii: 177
Samyang 16mm T2.2 VDSLR do Sony E
Obiektyw Samyang 16 mm T2.2 ED AS UMC CS VDSLR / Sony E
3. Samyang 35mm T1.5 AS IF UMC VDSLR Pentax
Obiektyw Samyang 35mm T1.5 ED AS IF UMC VDSLR do Pentax
Samyang T1.5 35mm AS UMC został stworzony w oparciu o konstrukcję optyczną obiektywu Samyang 35mm f1.4 AS UMC i nawiązuje stylistyką do najnowszych produktów tej marki. Jego jasność oznaczono liczbą transmisyjną T1.5. Cechą charakterystyczną modelu są zębatki współpracujące z systemem follow - focus, a także pierścień przysłony obracany bezstopniowo. Dzięki tym modyfikacjom możliwe jest niezwykle precyzyjne i bezgłośne operowanie ostrośc...
Dane techniczne:
Rodzaj
standardowy
Ogniskowanie
stałoogniskowy
Przysłona
1.5 - 22
Ogniskowa
35 mm
średnica filtra
77 mm
Bagnet
Pentax
Konstrukcja
12/10
Wymiary
97,5x77x82 mm
Waga
762g
Przeznaczenie
do filmowania
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Ilość opinii: 177
Obiektyw Samyang 35mm T1.5 ED AS IF UMC VDSLR do Pentax
Obiektyw SAMYANGT1.5 VDSLR/Pentax, 35 mm, f/1.5
Obiektyw Samyang 35mm T1.5 ED AS IF UMC VDSLR dla Pentax
Porównanie TOP 3
Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS Nikon (F1120703101)
Samyang 8mm T3.8 VDSLR UMC CS II Nikon (F1322403101)
Tokina 11-20mm T2.9 Cinema PL
Cena
Producent
Samyang
Samyang
Tokina
Rodzaj
szerokokątny
rybie oko
szerokokątny
Ogniskowanie
stałoogniskowy
stałoogniskowy
stałoogniskowy
Przysłona
2.0 - 22
n/a
2.9
Ogniskowa
16 mm
8 mm
11-20 mm
średnica filtra
77 mm
n/a
n/a
Kąt widzenia
79,5°
180°
n/a
Minimalna odległość ogniskowania
0,2m
0,3
n/a
Bagnet
Nikon F
Nikon F
PL
Konstrukcja
13/11
10/7
n/a
Wymiary
89,4x83mm
75x74.8 mm
n/a
Waga
583g
435g
n/a
Do matrycy
APS
n/a
pełna klatka
Przeznaczenie
do filmowania
do filmowania
do filmowania
Kolor
czarny
n/a
n/a
Liczba listków przysłony
8
n/a
n/a
Obiektywy do filmowania - Opinie
Sabina
Ojej, ten ranking obiektywów to prawdziwa jazda bez trzymanki! 😄 Samyang 35mm za 1105 zł brzmi jak marzenie, ale czy ktoś mi powie, jak to jest z jego wagą? Niby filmowanie to frajda, ale nie chcę skończyć z bicepsem jak Arnold! 💪 A ten Sigma za 21990 zł? Chyba musiałabym sprzedać nerkę… Może ktoś już testował i może podzielić się wrażeniami?
Ojej, ten ranking obiektywów to prawdziwa jazda bez trzymanki! 😄 Samyang 35mm za 1105 zł brzmi jak marzenie, ale czy ktoś mi powie, jak to jest z jego wagą? Niby filmowanie to frajda, ale nie chcę skończyć z bicepsem jak Arnold! 💪 A ten Sigma za 21990 zł? Chyba musiałabym sprzedać nerkę… Może ktoś już testował i może podzielić się wrażeniami?
Samyang 135mm T2.2 VDSLR ED UMC Nikon (F1312203101): Ostry od T 2.2.
Super dla tych co wiedzą, że to manualny i bez stabilizacji.