Każdy początkujący fotograf na pewnym etapie swojej przygody musiał spotkać się z problemem doświetlania obiektów. Lampy błyskowe obecnie znajdują się w niemal każdej lustrzance czy smartfonie. W artykule skupimy się na tym, czym właściwie jest lampa błyskowa, jak doświetlanie obiektów fotografowanych wyglądało w przeszłości oraz jak bardzo rozwinęła się technika w tym aspekcie. W rankingu zaproponujemy również propozycje najlepszych lamp błyskowych do popularnych marek aparatów.
1. Ranking TOP 20
2. Najlepsze
2.1 Nikon SB-5000 (FSA04301)
2.2 Canon Speedlite EL-100 (3249C003)
2.3 Godox MF12
3. Najtańsze
3.1 Mini Lampa Pierścieniowa Led Ring Mitoya Yq-8 20Cm Usb
3.2 Quadralite Stroboss 36 S
3.3 Lampa Kosmetyczna Mitoya Led Moon Light Glamour 2700-6500K Na Statywie [Czarna]
4. Porównanie TOP 3
5. Opinie
Ranking TOP 20
Najlepsze produkty: Lampa błyskowa
1. Nikon SB-5000 (FSA04301)
Szybka, niezawodna i uniwersalna - lampa błyskowa Nikon SB-5000 zapewnia niezrównane możliwości oświetleniowe zarówno w plenerze, jak i w studio. Wykorzystanie sygnałów radiowych pozwala sterować lampą z odległości nawet 30 m oraz umożliwia tworzenie złożonych konfiguracji lamp błyskowych zamontowanych na aparacie lub używanych oddzielnie. Teraz można pracować w warunkach, w których użycie sygnałów optycznych byłoby niemożliwe z powodu fizycznych przeszkód lub w...
Opinie:
Dane techniczne:
Liczba przewodnia | 34,5 |
Automatyka błysku | i-TTL |
Współpracuje z: | Nikon |
Wymiary | 73x137x103,5 mm |
Waga | 420g |
Wyświetlacz LCD | Tak |
Wspomaganie AF | Tak |
Korekcja mocy błysku | Tak |
Rodzaj lampy | Reporterska |
2. Canon Speedlite EL-100 (3249C003)
Dane techniczne:
Liczba przewodnia | 26 |
Automatyka błysku | E-TTL, E-TTL II |
Kąt krycia (zoom) | 24-50 mm |
Zasilanie | 2xAA |
3. Godox MF12
Dane techniczne:
Liczba przewodnia | 16 |
Automatyka błysku | TTL |
Zasięg | do 30 m |
Wymiary | 81 x 76.5 x 64.3 mm |
Waga | 144 g |
Rodzaj lampy | LED |
Najtańsze produkty: Lampa błyskowa
1. Mini Lampa Pierścieniowa Led Ring Mitoya Yq-8 20Cm Usb
2. Quadralite Stroboss 36 S
Quadralite Stroboss 36 to mała i lekka lampa błyskowa o liczbie przewodniej 36, która idealnie pasuje do aparatów bezlusterkowych oraz kompaktowych. Waży jedynie 200 g a po zamontowaniu na aparat i skierowaniu głowicy do przodu ma jedynie 95 mm wysokości. Pomimo tak niewielkich rozmiarów jej głowica błyskowa obraca się w zakresie 270o w płaszczyźnie poziomej oraz 97o w pionowej. Pozwala to na dużą swobodę w odbijaniu światła błyskowego od sufitu i ścian niezależnie od zorientowania aparatu na...
Opinie:
Dane techniczne:
Automatyka błysku | TTL |
Kąt krycia (zoom) | 24-105 mm |
Współpracuje z: | Sony |
Gdzie kupić:
3. Lampa Kosmetyczna Mitoya Led Moon Light Glamour 2700-6500K Na Statywie [Czarna]
Porównanie TOP 3
Pierwsze kroki w doświetlaniu
Kiedy to w XIX wieku fotografia zaczęła stawiać pierwsze kroki, w celu doświetlenia stosowano proszek nazywany magnezją. Niewielka ilość proszku spalana była na specjalnej tacce, czego wynikiem było krótkie, acz oślepiające światło. Rozwiązanie to miało jednak więcej wad niż zalet. Magnezja musiała być przygotowana ze specjalnym pietyzmem. Złe proporcje, pojawienie się wilgoci czy nieodpowiednia ilość spalanej mieszaniny dawała inne efekty. W zakresie bezpieczeństwa również nie było najlepiej, gdyż proszek spalał się otwartym ogniem.
Jakiś czas później wymyślono inne rozwiązanie, które można już określić mianem lampy błyskowej. Budowy była dość prosta i podobna do znanych nam żarówek. Cienki drucik umieszczony był w szklanej bańce wypełnionej tlenem. Po doprowadzeniu energii elektrycznej do wyprowadzeń lampy uzyskiwano natychmiastowe przepalenie się żarnika wykonanego najczęściej z magnezu, a za sprawą wypełnienia bańki tlenem kolejno małego wybuchu. Reakcji towarzyszyło oślepiające światło. Należy nadmienić, że lampy te były jednorazowe.
Kolejne rozwiązanie było już bardziej ekonomiczne. W drugiej połowie XX wieku pojawiły się ksenonowe lampy błyskowe wielokrotnego użytku. Prosty układ elektroniczny powodował wyładowanie elektryczne, a konkretniej lokalną jonizacje gazu w bańce, powodującą uwolnienie się ogromnej ilości energii pod postacią oślepiającego światła. Zasada działania takiej lampy sprowadza się do naładowania kondensatora dużej pojemności, a następnie szybkie dostarczenie tej energii poprzez układ podnoszący napięcie do palnika. W ułamku sekundy następuje oślepiający błysk.
Na przestrzeni lat powstało wiele rodzajów lamp doświetlających. Mamy więc tanie lampy dla zastosowań amatorskich oraz te profesjonalne wykorzystywane przez zawodowych fotografów.
Amatorskie lampy błyskowe
Są to najczęściej proste, lekkie oraz kompaktowe urządzenia. Często ruch głowicy jest ograniczony i gwarantuje zakres, np. 90 stopni w płaszczyźnie pionowej. Oddzielne zasilanie wydłuża czas pracy, gdyż lampa nie pobiera energii z baterii aparatu. Niestety na ogół lampy te mają małą moc, niewiele tylko większą od tych wbudowanych w aparacie. Liczba przewodnia tych urządzeń wynosi na ogół 20.
Półprofesjonalne lampy doświetlające
Droższe od przedstawionych powyżej i gwarantujące o wiele lepsze parametry. Najlepiej spisują się w parze z półprofesjonalnymi lustrzankami cyfrowymi. Zakres ruchów głowicy jest w tym przypadku wyraźnie większy i oprócz możliwości poruszania się w płaszczyźnie pionowej, lampa również może obracać się na boki. Skierowanie światła w dowolną stronę i możliwość wykorzystania światła odbitego daje ogromne spektrum zastosowań. Lampy tej klasy wyposażone są często w funkcję zoom, która dopasowuje kąt emisji błysku do ogniskowej obiektywu. Liczba przewodnia tych lamp mieści się w zakresie od 35 do 45. Daje to możliwość poprawnego naświetlenia średniej wielkości pomieszczeń.
Profesjonalne lampy błyskowe
W tej grupie możemy się spodziewać najlepszych lamp błyskowych. Jakość wykonania i możliwości tych urządzeń sprawiają, że chętnie sięgają po nie profesjonaliści. Jeśli chodzi o zakres ruchu głowicy, jest on podobna jak w klasie półprofesjonalnej. Lampy te często mają możliwość pochylenia głowicy tak, by doświetlić obiekty znajdujące się przed obiektywem.
W tej klasie spotkamy się z możliwością bezprzewodowej synchronizacji lampy błyskowej, czy serii lamp z aparatem. Synchronizacja odbywa się na dwa sposoby. W jednych urządzeniach wykorzystywane jest światło podczerwone, w innych natomiast wyzwalanie odbywa się radiowo.
Rodzaje montażu lamp błyskowych
W każdej z wymienionych powyżej klas lamp spotkamy się z różnymi sposobami montażu. Najczęściej spotykanymi sposobami jest umieszczanie lampy bezpośrednio na stopce synchronizacyjnej. Niektóre modele można jednak zamontować z boku aparatu. Istnieją również specjalne lampy pierścieniowe montowane na obiektywie, służące do fotografii makro.
Parametry lamp błyskowych
Liczba przewodnia
Główny parametr określający moc lampy. Pozwala on określić w jakiej odległości od aparatu, fotografowany obiekt będzie dobrze doświetlony przy przesłonie f/1 i wykorzystaniu matrycy o czułości ISO 100.
Zoom
Funkcja umożliwiająca dostosowanie kąta emisji błysku do ogniskowej aparatu. W skrócie, gdy kąt widzenia aparatu zmniejsza się, również zawęża się kąt emisji światła z lampy.
Podświetlenie punktów AF
Opcja, dzięki której w niesprzyjających warunkach oświetleniowych aparat poradzi sobie z ustawieniem ostrości. Znajdująca się pod palnikiem lampa emituje promieniowanie podczerwone, co pozwala na ustawienie ostrości fotografowanego obiektu (tańsze lampy) lub całego kadru (lampy profesjonalne).
Master/Slave
Dzięki temu parametrowi możliwe jest zsynchronizowanie lamp błyskowych ze sobą, dzięki czemu możliwe jest utworzenie specjalnych scen świetlnych.
Widziałam ostatnio lampę zewnętrzną typowo chińską. Bardzo fajny produkt, za niezbyt małe pieniądze (co dziwne!). Sama zdecydowałam się na kupno lampy od Canona, bo wiedziałam, że na pewno z moimi aparatami będzie dobrze współgrała. Na pewno nie jest to tani dodatek, ale jak już pracuje się z takim sprzętem to trzeba mieć odpowiedni sprzęt, dodatki.
Quadralite Stroboss 60 (7757): Godny polecenia
Canon Speedlite 470 EX AI (1957C006AA): w pełni kompatybilny z eos 6 mk II
Kiedy zaczęłam się interesować bardziej fotografią i postanowiłam przekształcić swoją pasję w pracę kupiłam pierwszą lampę. Lampa błyskowa z YongNuo to bardzo dobry sprzęt w korzystnej cenie. Moim zdaniem jeden z lepszych, jeżeli zależy nam na jakości a nie chcemy wydawać dużych pieniędzy. Co ważniejsze, jest kompatybilna z różnymi modelami aparatów, więc nic tylko wybrać odpowiednią dla siebie.
Najlepsza lampa błyskowa to moim zdaniem ta, która jest wypuszczona przez tę samą firmę. Kiedyś próbowałam jak lampa błyskowa będzie działała z modelem aparatu innej firmy… Niestety z efektów byłam bardzo niezadowolona. Dlatego teraz kupiłam lampę Nikona (bo taki mam aparat) i na razie wszystko działa super w 100%.
Zewnętrzna lampa to zdecydowanie wyższy komfort pracy z aparatem. Nie oszukujmy się jednak, nie każdy musi z niej korzystać, bo nie zawsze jest ona koniecznością. Profesjonalny sprzęt jednak powinien ją mieć. Teraz bardzo popularne są niedrogie chińskie lampy, które sprawdzają się doskonale.