Każdy początkujący fotograf na pewnym etapie swojej przygody musiał spotkać się z problemem doświetlania obiektów. Lampy błyskowe obecnie znajdują się w niemal każdej lustrzance czy smartfonie. W artykule skupimy się na tym, czym właściwie jest lampa błyskowa, jak doświetlanie obiektów fotografowanych wyglądało w przeszłości oraz jak bardzo rozwinęła się technika w tym aspekcie. W rankingu zaproponujemy również propozycje najlepszych lamp błyskowych do popularnych marek aparatów.
Ranking TOP 20
Lp.
Zdjęcie
Nazwa
Cena
Opinie
Producent
Liczba przewodnia
Automatyka błysku
Współpracuje z:
Wymiary
Waga
Wyświetlacz LCD
Wspomaganie AF
Korekcja mocy błysku
Rodzaj lampy
Obrotowa głowica
Zasilanie
Zasięg
Kąt krycia (zoom)
Fotocela
1
Nikon SB-5000 SB5000 - w magazynie Raty 10x 0%
1 opinia
Nikon
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
2
Quadralite Stroboss V1 Canon
1 opinia
Quadralite
42 (ISO 100)
TTL
Canon
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
3
Nikon SB-5000 (FSA04301)
1 opinia
Nikon
34,5
i-TTL
Nikon
73x137x103,5 mm
420g
Tak
Tak
Tak
Reporterska
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
4
Godox V1Pro TTL do Olympus
1 opinia
Godox
n/a
n/a
Olympus
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
tak w pionie i poziomie
n/a
n/a
n/a
n/a
5
Sony HVL-F28RM
1 opinia
Sony
28
n/a
Sony
65,1x83,5x91,4 mm
219
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
4xAA
n/a
n/a
n/a
6
Godox MF12
1 opinia
Godox
16
TTL
n/a
81 x 76.5 x 64.3 mm
144 g
n/a
n/a
n/a
LED
n/a
n/a
do 30 m
n/a
n/a
7
Canon Speedlite EL-5 5654C002
1 opinia
Canon
60 (200 mm)
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
24–200 mm
n/a
n/a
8
Lampa błyskowa NIKON SB-700
1 opinia
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
9
Lampa Profoto A2
1 opinia
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
10
Sony HVL-F60RM2 Raty 10x 0%
1 opinia
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
11
Lampa Profoto B10X Duo Kit
1 opinia
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
12
Lampa błyskowa Elinchrom FIVE
1 opinia
Elinchrom
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
13
Quadralite Stroboss 36 S
2 opinie
Quadralite
n/a
TTL
Sony
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
24-105 mm
n/a
14
Sirui LED C60R - RGB WB (2800K - 6500K)
1 opinia
Sirui
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
15
Godox Ving V860II speedlite Canon Raty 10x 0%
1 opinia
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
16
Lampa do makrofotografii Godox MF-R76S+ Sony do fotografii dentystycznej
V1 jest wyposażony w okrągłą głowicę błyskową, która zapewnia bardziej naturalne i równomierne rozproszenie światła na całej scenie niż inne ,,tradycyjne" lampy błyskowe. Ponadto jest wyposażony we wszystkie najlepsze technologie, które możemy dostarczyć, takie jak: akumulator o dużej pojemności (do 480 błysków na pełnej mocy na jednym ładowaniu), wbudowany bezprzewodowy system wyzwalania Navigator X i światło modelujące LED. Ta niezwykła lampa błyskowa jest kompaktowa, a jednocze...
Szybka, niezawodna i uniwersalna - lampa błyskowa Nikon SB-5000 zapewnia niezrównane możliwości oświetleniowe zarówno w plenerze, jak i w studio. Wykorzystanie sygnałów radiowych pozwala sterować lampą z odległości nawet 30 m oraz umożliwia tworzenie złożonych konfiguracji lamp błyskowych zamontowanych na aparacie lub używanych oddzielnie. Teraz można pracować w warunkach, w których użycie sygnałów optycznych byłoby niemożliwe z powodu fizycznych przeszkód lub w...
Opinie:
Świetna lampa- super wynalazek z wbudowanym systemem chłodzenia!
Obiektywistki
Dane techniczne:
Liczba przewodnia
34,5
Automatyka błysku
i-TTL
Współpracuje z:
Nikon
Wymiary
73x137x103,5 mm
Waga
420g
Wyświetlacz LCD
Tak
Wspomaganie AF
Tak
Korekcja mocy błysku
Tak
Rodzaj lampy
Reporterska
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Ilość opinii: 798
Lampa błyskowa Nikon Speedlight SB-5000
Ocena: 4.9/5.0 Ilość opinii: 2665
Lampa błyskowa Nikon SB-5000 | (w magazynie)
Ocena: 4.8/5.0 Ilość opinii: 29967
Nikon SB-5000 AF TTL Speedlight - darmowy odbiór w 22 miastach i bezpłatny zwrot Paczkomatem aż do 15 dni
Najtańsze produkty: Lampa błyskowa
1. Tumax DSL883AFZ
Lampa błyskowa Tumax DSL-883 AFZ
Lampa błyskowa TUMAX DSL 883 AFZ w pełni współpracuje z funkcją TTL w różnych modelach aparatów , ponieważ lampa występuje w różnych wersjach z innym oprogramowaniem oraz mocowaniem kompatybilnym z aparatami Canon, Nikon, Olympus, Panasonic, Pentax, Samsung oraz Sony Alpha. Lampa posiada synchronizację na pierwszą oraz drugą lamelkę, oraz funkcję zoom. Korzystanie z lampy ułatwi idealne dobranie ekspozycji co będzie skutkowało udanymi i pięknymi zdjęciami. Lam...
Opinie:
Dobra w tej cenie
Pawel
Zbyt krótko używam tej lampy błyskowej, aby wydać kategoryczną opinię o produkcie.
Urządzenie działa poprawnie , do amatorskiej fotografii w zupełności wystarczające.
2. Lampa Kosmetyczna Mitoya Led Moon Light Glamour 2700-6500K Na Statywie [Czarna]
Lampa kosmetyczna LED MITOYA MOON LIGHT GLAMOUR ze zintegrowanym statywem podłogowym to źródło mocnego, intensywnie rozproszonego i bezcieniowego światła. Stworzona z myślą o gabinetach kosmetycznych posiada półokrągły, podłużny panel z diodami LED których moc i temperatura barwowa są niezależnie regulowane przy pomocy dotykowych przycisków. Pobór mocy c€“ 40 W. Zasilanie sieciowe. Kolor czarny. W komplecie uchwyt do telefonu. Cechy Bezcieniowe, intensywnie rozproszone światło Dotykowe sterow...
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Lampa Kosmetyczna Uniwersalna Czarna Podlogowa Led Stylizacja Brwi Makijaz
Lampa Kosmetyczna Podłogowa Led Do Makijażu I Stylizacji Brwi
Lampa Kosmetyczna Podlogowa Stojąca Bezcieniowa Led Stylizacja Brwi Rzęs
3. Quadralite Stroboss 36 S
Quadralite Stroboss 36 to mała i lekka lampa błyskowa o liczbie przewodniej 36, która idealnie pasuje do aparatów bezlusterkowych oraz kompaktowych. Waży jedynie 200 g a po zamontowaniu na aparat i skierowaniu głowicy do przodu ma jedynie 95 mm wysokości. Pomimo tak niewielkich rozmiarów jej głowica błyskowa obraca się w zakresie 270o w płaszczyźnie poziomej oraz 97o w pionowej. Pozwala to na dużą swobodę w odbijaniu światła błyskowego od sufitu i ścian niezależnie od zorientowania aparatu na...
Kiedy to w XIX wieku fotografia zaczęła stawiać pierwsze kroki, w celu doświetlenia stosowano proszek nazywany magnezją. Niewielka ilość proszku spalana była na specjalnej tacce, czego wynikiem było krótkie, acz oślepiające światło. Rozwiązanie to miało jednak więcej wad niż zalet. Magnezja musiała być przygotowana ze specjalnym pietyzmem. Złe proporcje, pojawienie się wilgoci czy nieodpowiednia ilość spalanej mieszaniny dawała inne efekty. W zakresie bezpieczeństwa również nie było najlepiej, gdyż proszek spalał się otwartym ogniem.
Jakiś czas później wymyślono inne rozwiązanie, które można już określić mianem lampy błyskowej. Budowy była dość prosta i podobna do znanych nam żarówek. Cienki drucik umieszczony był w szklanej bańce wypełnionej tlenem. Po doprowadzeniu energii elektrycznej do wyprowadzeń lampy uzyskiwano natychmiastowe przepalenie się żarnika wykonanego najczęściej z magnezu, a za sprawą wypełnienia bańki tlenem kolejno małego wybuchu. Reakcji towarzyszyło oślepiające światło. Należy nadmienić, że lampy te były jednorazowe.
Kolejne rozwiązanie było już bardziej ekonomiczne. W drugiej połowie XX wieku pojawiły się ksenonowe lampy błyskowe wielokrotnego użytku. Prosty układ elektroniczny powodował wyładowanie elektryczne, a konkretniej lokalną jonizacje gazu w bańce, powodującą uwolnienie się ogromnej ilości energii pod postacią oślepiającego światła. Zasada działania takiej lampy sprowadza się do naładowania kondensatora dużej pojemności, a następnie szybkie dostarczenie tej energii poprzez układ podnoszący napięcie do palnika. W ułamku sekundy następuje oślepiający błysk.
Na przestrzeni lat powstało wiele rodzajów lamp doświetlających. Mamy więc tanie lampy dla zastosowań amatorskich oraz te profesjonalne wykorzystywane przez zawodowych fotografów.
Amatorskie lampy błyskowe
Są to najczęściej proste, lekkie oraz kompaktowe urządzenia. Często ruch głowicy jest ograniczony i gwarantuje zakres, np. 90 stopni w płaszczyźnie pionowej. Oddzielne zasilanie wydłuża czas pracy, gdyż lampa nie pobiera energii z baterii aparatu. Niestety na ogół lampy te mają małą moc, niewiele tylko większą od tych wbudowanych w aparacie. Liczba przewodnia tych urządzeń wynosi na ogół 20.
Półprofesjonalne lampy doświetlające
Droższe od przedstawionych powyżej i gwarantujące o wiele lepsze parametry. Najlepiej spisują się w parze z półprofesjonalnymi lustrzankami cyfrowymi. Zakres ruchów głowicy jest w tym przypadku wyraźnie większy i oprócz możliwości poruszania się w płaszczyźnie pionowej, lampa również może obracać się na boki. Skierowanie światła w dowolną stronę i możliwość wykorzystania światła odbitego daje ogromne spektrum zastosowań. Lampy tej klasy wyposażone są często w funkcję zoom, która dopasowuje kąt emisji błysku do ogniskowej obiektywu. Liczba przewodnia tych lamp mieści się w zakresie od 35 do 45. Daje to możliwość poprawnego naświetlenia średniej wielkości pomieszczeń.
Profesjonalne lampy błyskowe
W tej grupie możemy się spodziewać najlepszych lamp błyskowych. Jakość wykonania i możliwości tych urządzeń sprawiają, że chętnie sięgają po nie profesjonaliści. Jeśli chodzi o zakres ruchu głowicy, jest on podobna jak w klasie półprofesjonalnej. Lampy te często mają możliwość pochylenia głowicy tak, by doświetlić obiekty znajdujące się przed obiektywem.
W tej klasie spotkamy się z możliwością bezprzewodowej synchronizacji lampy błyskowej, czy serii lamp z aparatem. Synchronizacja odbywa się na dwa sposoby. W jednych urządzeniach wykorzystywane jest światło podczerwone, w innych natomiast wyzwalanie odbywa się radiowo.
Rodzaje montażu lamp błyskowych
W każdej z wymienionych powyżej klas lamp spotkamy się z różnymi sposobami montażu. Najczęściej spotykanymi sposobami jest umieszczanie lampy bezpośrednio na stopce synchronizacyjnej. Niektóre modele można jednak zamontować z boku aparatu. Istnieją również specjalne lampy pierścieniowe montowane na obiektywie, służące do fotografii makro.
Parametry lamp błyskowych
Liczba przewodnia Główny parametr określający moc lampy. Pozwala on określić w jakiej odległości od aparatu, fotografowany obiekt będzie dobrze doświetlony przy przesłonie f/1 i wykorzystaniu matrycy o czułości ISO 100.
Zoom Funkcja umożliwiająca dostosowanie kąta emisji błysku do ogniskowej aparatu. W skrócie, gdy kąt widzenia aparatu zmniejsza się, również zawęża się kąt emisji światła z lampy.
Podświetlenie punktów AF Opcja, dzięki której w niesprzyjających warunkach oświetleniowych aparat poradzi sobie z ustawieniem ostrości. Znajdująca się pod palnikiem lampa emituje promieniowanie podczerwone, co pozwala na ustawienie ostrości fotografowanego obiektu (tańsze lampy) lub całego kadru (lampy profesjonalne).
Master/Slave Dzięki temu parametrowi możliwe jest zsynchronizowanie lamp błyskowych ze sobą, dzięki czemu możliwe jest utworzenie specjalnych scen świetlnych.
Lampa błyskowa - Opinie
Krystek
Hej! Jeśli chodzi o lampy błyskowe, to wiadomo, że dla każdego pasjonata zdjęć to must-have. Ale szczerze, ceny niektórych z tych modeli są kosmiczne! Nikon SB-5000 jest świetny, ale czy naprawdę potrzebuję go do robienia zdjęć kotu w salonie? 😅 Osobiście, korzystam z trochę tańszego modelu, który daje radę przy codziennym pstrykaniu. Ważne, że działa, a portfel nie płacze. Czy warto? Zależy, ile chcesz wydać. Czasem prostsze rozwiązania dają wystarczający efekt! 📸
Widziałam ostatnio lampę zewnętrzną typowo chińską. Bardzo fajny produkt, za niezbyt małe pieniądze (co dziwne!). Sama zdecydowałam się na kupno lampy od Canona, bo wiedziałam, że na pewno z moimi aparatami będzie dobrze współgrała. Na pewno nie jest to tani dodatek, ale jak już pracuje się z takim sprzętem to trzeba mieć odpowiedni sprzęt, dodatki.
Kiedy zaczęłam się interesować bardziej fotografią i postanowiłam przekształcić swoją pasję w pracę kupiłam pierwszą lampę. Lampa błyskowa z YongNuo to bardzo dobry sprzęt w korzystnej cenie. Moim zdaniem jeden z lepszych, jeżeli zależy nam na jakości a nie chcemy wydawać dużych pieniędzy. Co ważniejsze, jest kompatybilna z różnymi modelami aparatów, więc nic tylko wybrać odpowiednią dla siebie.
Najlepsza lampa błyskowa to moim zdaniem ta, która jest wypuszczona przez tę samą firmę. Kiedyś próbowałam jak lampa błyskowa będzie działała z modelem aparatu innej firmy… Niestety z efektów byłam bardzo niezadowolona. Dlatego teraz kupiłam lampę Nikona (bo taki mam aparat) i na razie wszystko działa super w 100%.
Zewnętrzna lampa to zdecydowanie wyższy komfort pracy z aparatem. Nie oszukujmy się jednak, nie każdy musi z niej korzystać, bo nie zawsze jest ona koniecznością. Profesjonalny sprzęt jednak powinien ją mieć. Teraz bardzo popularne są niedrogie chińskie lampy, które sprawdzają się doskonale.
Hej! Jeśli chodzi o lampy błyskowe, to wiadomo, że dla każdego pasjonata zdjęć to must-have. Ale szczerze, ceny niektórych z tych modeli są kosmiczne! Nikon SB-5000 jest świetny, ale czy naprawdę potrzebuję go do robienia zdjęć kotu w salonie? 😅 Osobiście, korzystam z trochę tańszego modelu, który daje radę przy codziennym pstrykaniu. Ważne, że działa, a portfel nie płacze. Czy warto? Zależy, ile chcesz wydać. Czasem prostsze rozwiązania dają wystarczający efekt! 📸
Widziałam ostatnio lampę zewnętrzną typowo chińską. Bardzo fajny produkt, za niezbyt małe pieniądze (co dziwne!). Sama zdecydowałam się na kupno lampy od Canona, bo wiedziałam, że na pewno z moimi aparatami będzie dobrze współgrała. Na pewno nie jest to tani dodatek, ale jak już pracuje się z takim sprzętem to trzeba mieć odpowiedni sprzęt, dodatki.
Quadralite Stroboss 60 (7757): Godny polecenia
Canon Speedlite 470 EX AI (1957C006AA): w pełni kompatybilny z eos 6 mk II
Kiedy zaczęłam się interesować bardziej fotografią i postanowiłam przekształcić swoją pasję w pracę kupiłam pierwszą lampę. Lampa błyskowa z YongNuo to bardzo dobry sprzęt w korzystnej cenie. Moim zdaniem jeden z lepszych, jeżeli zależy nam na jakości a nie chcemy wydawać dużych pieniędzy. Co ważniejsze, jest kompatybilna z różnymi modelami aparatów, więc nic tylko wybrać odpowiednią dla siebie.
Najlepsza lampa błyskowa to moim zdaniem ta, która jest wypuszczona przez tę samą firmę. Kiedyś próbowałam jak lampa błyskowa będzie działała z modelem aparatu innej firmy… Niestety z efektów byłam bardzo niezadowolona. Dlatego teraz kupiłam lampę Nikona (bo taki mam aparat) i na razie wszystko działa super w 100%.
Zewnętrzna lampa to zdecydowanie wyższy komfort pracy z aparatem. Nie oszukujmy się jednak, nie każdy musi z niej korzystać, bo nie zawsze jest ona koniecznością. Profesjonalny sprzęt jednak powinien ją mieć. Teraz bardzo popularne są niedrogie chińskie lampy, które sprawdzają się doskonale.