Lampa błyskowa - Ranking i Opinie

Każdy początkujący fotograf na pewnym etapie swojej przygody musiał spotkać się z problemem doświetlania obiektów. Lampy błyskowe obecnie znajdują się w niemal każdej lustrzance czy smartfonie. W artykule skupimy się na tym, czym właściwie jest lampa błyskowa, jak doświetlanie obiektów fotografowanych wyglądało w przeszłości oraz jak bardzo rozwinęła się technika w tym aspekcie. W rankingu zaproponujemy również propozycje najlepszych lamp błyskowych do popularnych marek aparatów.

Ranking TOP 20

Lp.ZdjęcieNazwaCenaOpinieProducentLiczba przewodniaAutomatyka błyskuKąt krycia (zoom)Współpracuje z:WymiaryWagaWyświetlacz LCDWspomaganie AFKorekcja mocy błyskuRodzaj lampyZasilanieZasięgObrotowa głowica
1 Canon Speedlite EL-1 Canon Speedlite EL-1
1 opinia
Canon60n/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
2 Lampa błyskowa GODOX „Godox Flash V1 Pro“, skirta „Sony“. Lampa błyskowa GODOX „Godox Flash V1 Pro“, skirta „Sony“.
1 opinia
Sonyn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
3 Canon Speedlite EL-5 Canon Speedlite EL-5
1 opinia
Canon60 m dla ISO 100 i 200 mmCanon E-TTL / E-TTL II, Manual24-200 mmn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
4 Nikon SB-5000 (FSA04301) Nikon SB-5000 (FSA04301)
1 opinia
Nikon34,5i-TTLn/aNikon73x137x103,5 mm420gTakTakTakReporterskan/an/an/a
5 Godox TT350 Sony Godox TT350 Sony
1 opinia
Godox36TTL24-105Sony160x60x35mm210gn/an/an/an/a2xR6 (AA)n/an/a
6 Lampa plenerowa Godox AD600 PRO II TTL Lampa plenerowa Godox AD600 PRO II TTL
1 opinia
Godoxn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
7 Godox Ving V860II speedlite Canon Raty 10x 0% Godox Ving V860II speedlite Canon Raty 10x 0%
1 opinia
n/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
8 Godox V1 Round Head Canon Godox V1 Round Head Canon
1 opinia
Godox60n/a24-105Canon76x93x137420gn/an/an/an/an/an/an/a
9 Canon Speedlite EL-5 5654C002 Canon Speedlite EL-5 5654C002
1 opinia
Canon60 (200 mm)n/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a24–200 mmn/a
10 Godox flash V100 for Canon Godox flash V100 for Canon
1 opinia
Godoxn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
11 Godox Ving V860III Sony Godox Ving V860III Sony
1 opinia
Godox60 (ISO100@200mm)n/aod 20 mm do 200 mmSony195 x 75 x 59 mmn/aTakn/an/an/adedykowany akumulator litowo-jonowyn/an/a
12 Godox K2 2x MF12 Godox K2 2x MF12
1 opinia
Godox16TTLn/aNikon, Sony, Canon, Fuji, Olympus i Panasonic8,1x7,6x6,4 cm0,144 kgn/an/an/an/aakumulatorowen/an/a
13 Godox V100C Lampa reporterska TTL do Olympus Godox V100C Lampa reporterska TTL do Olympus
1 opinia
Godoxn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
14 Godox flash V100 for Sony Godox flash V100 for Sony
1 opinia
Godoxn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
15 Sony HVL-F60RM2 Sony HVL-F60RM2
1 opinia
Sonyn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
16 Godox MF12-DK2 Dental Flash Kit Godox MF12-DK2 Dental Flash Kit
1 opinia
Godoxn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
17 Lampa reporterska Godox V1Pro TTL do Fuji Lampa reporterska Godox V1Pro TTL do Fuji
1 opinia
Godoxn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
18 Yongnuo YN685 II do Canon Yongnuo YN685 II do Canon
1 opinia
Canon60 (ISO 100, 200 mm)ETTL / manualny / stroboskopowyn/aCanonn/an/an/an/an/an/a4xAAn/atak w pionie i poziomie
19 Retro Lampa błyskowa Godox Lux Senior (Zielona) Retro Lampa błyskowa Godox Lux Senior (Zielona)
1 opinia
n/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a
20 Godox V100C Lampa reporterska TTL do Fuji Godox V100C Lampa reporterska TTL do Fuji
1 opinia
Godoxn/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/an/a

Najlepsze produkty: Lampa błyskowa

1. Canon Speedlite EL-1

Canon Speedlite EL-1
Canon Speedlite EL-1  Szybka, precyzyjna i niezawodna - lampa EL-1 zapewnia jakość, jakiej wymagają profesjonalni fotografowie, gdy rośnie presja. Zaawansowane technologie umożliwiają bardziej kreatywną pracę podczas korzystania z lampy błyskowej.     Gdy masz tylko jedną szanse W sytuacjach, gdy nie da się poprosić fotografowanego obiektu o zrobienie czegoś jeszcze raz, warto korzystać z lampy EL-1. Niezawodna i bardzo szybka praca, zaawansowana komunikacja bezprzewodowa i bardzo wydajny aku...

Dane techniczne:

Liczba przewodnia60

Gdzie kupić:

SklepNazwaCena
pasazfoto.pl
Ocena:
4.9/5.0
Ilość opinii:
1940
Canon Speedlite EL-1 - w magazynie Raty 0%


2. Lampa błyskowa GODOX „Godox Flash V1 Pro“, skirta „Sony“.

Lampa błyskowa GODOX „Godox Flash V1 Pro“, skirta „Sony“.
V1Pro to lampa nowej generacji, przemyślana i ulepszona pod każdym względem. Starannie zaprojektowana osłona termiczna pozwala lampie V1Pro na wykonanie stu zdjęć z pełną mocą bez wahania i ryzyka przegrzania. Ulepszona, całkowicie metalowa stopka, dodatkowy moduł i ulepszony zasilacz sprawiają, że lampa jest w stanie wytrzymać największe obciążenia podczas sesji zdjęciowych. Dodatkowy moduł lampy błyskowejWięcej źródeł światła oznacza więcej możliwości. Lampa błyskowa V1Pro posiada odłączany...

Gdzie kupić:

SklepNazwaCena
Morele.net
Ocena:
4.9/5.0
Ilość opinii:
205710
Lampa błyskowa GODOX „Godox Flash V1 Pro“, skirta „Sony“.
www.kaufland.pl

Godox V1Pro 1.5 s
cyfrowe.pl

Godox V1 Pro do Sony - Kup za 1116 zł (taniej o 10 %) wpisując w koszyku kod: ADMITADGODOX10
Fotoforma
Ocena:
4.9/5.0
Ilość opinii:
2799
Lampa reporterska Godox V1Pro TTL do Sony


3. Canon Speedlite EL-5

Canon Speedlite EL-5

Dane techniczne:

Liczba przewodnia60 m dla ISO 100 i 200 mm
Automatyka błyskuCanon E-TTL / E-TTL II, Manual
Kąt krycia (zoom)24-200 mm

Gdzie kupić:

SklepNazwaCena
pasazfoto.pl
Ocena:
4.9/5.0
Ilość opinii:
1940
Canon Speedlite EL-5 Raty 0%


Najtańsze produkty: Lampa błyskowa

1. Godox TT350 Sony

Godox TT350 Sony
Lampa błyskowa Godox TT350 Speedlite dla Sony   Godox TT350 to mała i lekka lampa błyskowa o liczbie przewodniej 36, która idealnie pasuje do aparatów bezlusterkowych oraz kompaktowych. Waży jedynie 200g a po zamontowaniu na aparat i skierowaniu głowicy do przodu ma jedynie 95mm wysokości. Pomimo tak niewielkich rozmiarów jej głowica błyskowa obraca się w zakresie 270o w płaszczyźnie poziomej oraz 97o w pionowej. Pozwala to na dużą swobodę w odbijaniu światła błyskowego od sufitu i ścian niez...

Dane techniczne:

Liczba przewodnia36
Automatyka błyskuTTL
Kąt krycia (zoom)24-105
Współpracuje z:Sony
Zasilanie2xR6 (AA)
Wymiary160x60x35mm
Waga210g

Gdzie kupić:

SklepNazwaCena
fotojoker.pl/sklep

Ilość opinii:
798
Lampa Godox TT350 (Sony)


2. Yongnuo YN685 II do Canon

Yongnuo YN685 II do Canon

Dane techniczne:

Liczba przewodnia60 (ISO 100, 200 mm)
Automatyka błyskuETTL / manualny / stroboskopowy
Współpracuje z:Canon
Zasilanie4xAA
Obrotowa głowicatak w pionie i poziomie

Gdzie kupić:

SklepNazwaCena
Morele.net
Ocena:
4.9/5.0
Ilość opinii:
205710
Lampa błyskowa Yongnuo YN685 II do Canon
pasazfoto.pl
Ocena:
4.9/5.0
Ilość opinii:
1940
Yongnuo YN685 II (Canon) Raty 0%


3. Retro Lampa błyskowa Godox Lux Senior (Zielona)

Retro Lampa błyskowa Godox Lux Senior (Zielona)

Kompatybilna z aparatami Fuji, Canon, Nikon, Olympus i Sony lampa błyskowa Lux Senior to wyjątkowo stylowe źródło światła, ale i bardzo funkcjonalne urządzenie. Dzięki niespotykanemu palnikowi i odbłyśnikowi efekty świetlne zachwycą nie tylko fanów ładnych gadżetów, ale i profesjonalnych fotografów. Lampa do działania nie wymaga dodatkowych baterii, jest zasilana dedykowanym akumulatorem (w zestawie).


Gdzie kupić:

SklepNazwaCena
Foto-tip.pl

Ilość opinii:
177
Retro Lampa błyskowa Godox Lux Senior (Zielona)
Empik.com

Retro Lampa błyskowa Godox Lux Senior (Zielona)


Porównanie TOP 3

Canon Speedlite EL-1 Canon Speedlite EL-1 Lampa błyskowa GODOX „Godox Flash V1 Pro“, skirta „Sony“. Lampa błyskowa GODOX „Godox Flash V1 Pro“, skirta „Sony“. Canon Speedlite EL-5 Canon Speedlite EL-5
Cena
ProducentCanonSonyCanon
Liczba przewodnia60n/a60 m dla ISO 100 i 200 mm
Automatyka błyskun/an/aCanon E-TTL / E-TTL II, Manual
Kąt krycia (zoom)n/an/a24-200 mm

Pierwsze kroki w doświetlaniu

Kiedy to w XIX wieku fotografia zaczęła stawiać pierwsze kroki, w celu doświetlenia stosowano proszek nazywany magnezją. Niewielka ilość proszku spalana była na specjalnej tacce, czego wynikiem było krótkie, acz oślepiające światło. Rozwiązanie to miało jednak więcej wad niż zalet. Magnezja musiała być przygotowana ze specjalnym pietyzmem. Złe proporcje, pojawienie się wilgoci czy nieodpowiednia ilość spalanej mieszaniny dawała inne efekty. W zakresie bezpieczeństwa również nie było najlepiej, gdyż proszek spalał się otwartym ogniem.

Jakiś czas później wymyślono inne rozwiązanie, które można już określić mianem lampy błyskowej. Budowy była dość prosta i podobna do znanych nam żarówek. Cienki drucik umieszczony był w szklanej bańce wypełnionej tlenem. Po doprowadzeniu energii elektrycznej do wyprowadzeń lampy uzyskiwano natychmiastowe przepalenie się żarnika wykonanego najczęściej z magnezu, a za sprawą wypełnienia bańki tlenem kolejno małego wybuchu. Reakcji towarzyszyło oślepiające światło. Należy nadmienić, że lampy te były jednorazowe.

Kolejne rozwiązanie było już bardziej ekonomiczne. W drugiej połowie XX wieku pojawiły się ksenonowe lampy błyskowe wielokrotnego użytku. Prosty układ elektroniczny powodował wyładowanie elektryczne, a konkretniej lokalną jonizacje gazu w bańce, powodującą uwolnienie się ogromnej ilości energii pod postacią oślepiającego światła. Zasada działania takiej lampy sprowadza się do naładowania kondensatora dużej pojemności, a następnie szybkie dostarczenie tej energii poprzez układ podnoszący napięcie do palnika. W ułamku sekundy następuje oślepiający błysk.

Na przestrzeni lat powstało wiele rodzajów lamp doświetlających. Mamy więc tanie lampy dla zastosowań amatorskich oraz te profesjonalne wykorzystywane przez zawodowych fotografów.

Amatorskie lampy błyskowe

Są to najczęściej proste, lekkie oraz kompaktowe urządzenia. Często ruch głowicy jest ograniczony i gwarantuje zakres, np. 90 stopni w płaszczyźnie pionowej. Oddzielne zasilanie wydłuża czas pracy, gdyż lampa nie pobiera energii z baterii aparatu. Niestety na ogół lampy te mają małą moc, niewiele tylko większą od tych wbudowanych w aparacie. Liczba przewodnia tych urządzeń wynosi na ogół 20.

Półprofesjonalne lampy doświetlające

Droższe od przedstawionych powyżej i gwarantujące o wiele lepsze parametry. Najlepiej spisują się w parze z półprofesjonalnymi lustrzankami cyfrowymi. Zakres ruchów głowicy jest w tym przypadku wyraźnie większy i oprócz możliwości poruszania się w płaszczyźnie pionowej, lampa również może obracać się na boki. Skierowanie światła w dowolną stronę i możliwość wykorzystania światła odbitego daje ogromne spektrum zastosowań. Lampy tej klasy wyposażone są często w funkcję zoom, która dopasowuje kąt emisji błysku do ogniskowej obiektywu. Liczba przewodnia tych lamp mieści się w zakresie od 35 do 45. Daje to możliwość poprawnego naświetlenia średniej wielkości pomieszczeń.

Profesjonalne lampy błyskowe

W tej grupie możemy się spodziewać najlepszych lamp błyskowych. Jakość wykonania i możliwości tych urządzeń sprawiają, że chętnie sięgają po nie profesjonaliści. Jeśli chodzi o zakres ruchu głowicy, jest on podobna jak w klasie półprofesjonalnej. Lampy te często mają możliwość pochylenia głowicy tak, by doświetlić obiekty znajdujące się przed obiektywem.

W tej klasie spotkamy się z możliwością bezprzewodowej synchronizacji lampy błyskowej, czy serii lamp z aparatem. Synchronizacja odbywa się na dwa sposoby. W jednych urządzeniach wykorzystywane jest światło podczerwone, w innych natomiast wyzwalanie odbywa się radiowo.

Rodzaje montażu lamp błyskowych

W każdej z wymienionych powyżej klas lamp spotkamy się z różnymi sposobami montażu. Najczęściej spotykanymi sposobami jest umieszczanie lampy bezpośrednio na stopce synchronizacyjnej. Niektóre modele można jednak zamontować z boku aparatu. Istnieją również specjalne lampy pierścieniowe montowane na obiektywie, służące do fotografii makro.

Parametry lamp błyskowych

Liczba przewodnia
Główny parametr określający moc lampy. Pozwala on określić w jakiej odległości od aparatu, fotografowany obiekt będzie dobrze doświetlony przy przesłonie f/1 i wykorzystaniu matrycy o czułości ISO 100.

Zoom
Funkcja umożliwiająca dostosowanie kąta emisji błysku do ogniskowej aparatu. W skrócie, gdy kąt widzenia aparatu zmniejsza się, również zawęża się kąt emisji światła z lampy.

Podświetlenie punktów AF
Opcja, dzięki której w niesprzyjających warunkach oświetleniowych aparat poradzi sobie z ustawieniem ostrości. Znajdująca się pod palnikiem lampa emituje promieniowanie podczerwone, co pozwala na ustawienie ostrości fotografowanego obiektu (tańsze lampy) lub całego kadru (lampy profesjonalne).

Master/Slave
Dzięki temu parametrowi możliwe jest zsynchronizowanie lamp błyskowych ze sobą, dzięki czemu możliwe jest utworzenie specjalnych scen świetlnych.

Lampa błyskowa - Opinie

  1. Krystek

    Hej! Jeśli chodzi o lampy błyskowe, to wiadomo, że dla każdego pasjonata zdjęć to must-have. Ale szczerze, ceny niektórych z tych modeli są kosmiczne! Nikon SB-5000 jest świetny, ale czy naprawdę potrzebuję go do robienia zdjęć kotu w salonie? 😅 Osobiście, korzystam z trochę tańszego modelu, który daje radę przy codziennym pstrykaniu. Ważne, że działa, a portfel nie płacze. Czy warto? Zależy, ile chcesz wydać. Czasem prostsze rozwiązania dają wystarczający efekt! 📸

    Odpowiedz
  2. jagodowa

    Widziałam ostatnio lampę zewnętrzną typowo chińską. Bardzo fajny produkt, za niezbyt małe pieniądze (co dziwne!). Sama zdecydowałam się na kupno lampy od Canona, bo wiedziałam, że na pewno z moimi aparatami będzie dobrze współgrała. Na pewno nie jest to tani dodatek, ale jak już pracuje się z takim sprzętem to trzeba mieć odpowiedni sprzęt, dodatki.

    Odpowiedz
  3. Martula

    Kiedy zaczęłam się interesować bardziej fotografią i postanowiłam przekształcić swoją pasję w pracę kupiłam pierwszą lampę. Lampa błyskowa z YongNuo to bardzo dobry sprzęt w korzystnej cenie. Moim zdaniem jeden z lepszych, jeżeli zależy nam na jakości a nie chcemy wydawać dużych pieniędzy. Co ważniejsze, jest kompatybilna z różnymi modelami aparatów, więc nic tylko wybrać odpowiednią dla siebie.

    Odpowiedz
  4. Magdaa

    Najlepsza lampa błyskowa to moim zdaniem ta, która jest wypuszczona przez tę samą firmę. Kiedyś próbowałam jak lampa błyskowa będzie działała z modelem aparatu innej firmy… Niestety z efektów byłam bardzo niezadowolona. Dlatego teraz kupiłam lampę Nikona (bo taki mam aparat) i na razie wszystko działa super w 100%.

    Odpowiedz
  5. Madzia

    Zewnętrzna lampa to zdecydowanie wyższy komfort pracy z aparatem. Nie oszukujmy się jednak, nie każdy musi z niej korzystać, bo nie zawsze jest ona koniecznością. Profesjonalny sprzęt jednak powinien ją mieć. Teraz bardzo popularne są niedrogie chińskie lampy, które sprawdzają się doskonale.

    Odpowiedz

Dodaj opinię, komentarz