Nowoczesne technologie potrafią zaskoczyć. Masywne kamery pomału odchodzą do lamusa. Dobrej jakości filmiki w jakości 4K możemy już kręcić nawet smartfonem. Obecnie, dla wielu jedną z najważniejszych cech dobrego sprzętu do nagrywania jest jego mobilność. Przyjrzeliśmy się aparatom do filmowania i podpowiadamy, czym się kierować podczas zakupu solidnego urządzenia.
Dla amatora czy ambitnego filmowca? Tak naprawdę aparat do filmowania może posłużyć każdemu. W ofercie pojawia się coraz więcej nowości. To, co kiedyś wydawało się niemożliwe, dziś staje się faktem. Wcale nie potrzebujemy już ciężkiej, masywnej kamery, aby stworzyć dobrej jakości obraz. Jak jednak wybrać dobry aparat do filmowania?
Ranking TOP 20
Najlepsze produkty: Aparat do filmowania
1. Panasonic Lumix G80 + 12-60 mm (DMC-G80MEG-K)

Opinie:










Dane techniczne:
Liczba pikseli | 16 |
Waga | 505 |
Stabilizacja obrazu | tak |
Rodzaj aparatu | bezlusterkowiec |
Kolor | czarny |
Całkowita liczba pikseli | 16,84 |
Rodzaj matrycy | Live MOS, 17,3 x 13,0 mm |
Maksymalna Rozdzielczość | 4592x3448 |
Rozdzielczość filmów | 3840x2160 |
Ekran (cale) | 3 |
Nośnik | SD, SDHC, SDXC |
Zasilanie | akumulator Li-ion |
Wizjer | tak, elektroniczny |
Wifi/bluetooth | WiFi; IEEE 802.11b/g/n, 2412 MHz - 2462 MHz (1-11 ch), Wi-Fi / WPA / WPA2, Tryb Infrastruktura |
Złšcza | microHDMI, mini jack 3.5mm, USB 2.0 |
Zakres ISO | 100-25600 |
Procesor obrazu | Venus Engine |
Zdjęcia seryjne | Tak |
Zapis dźwięku | Stereo, redukcja wiatru: WYŁ. / Standardowa / Wysoka |
Obrotowy ekran: | Tak |
Jasnosc obiektywu | 3.5 - 22 F |
Czasy otwarcia migawki | Migawka szczelinowa; Zdjęcia; czas (maks. 2 minuty), 1/4 000 - 60/Filmy; 1/16 000 - 1/25Przysłona elektroniczna; 1/16,000 - 1Elektroniczna pierwsza kurtyna przednia: 1/2000 - 60 |
Gdzie kupić:
2. Nikon Z fc body + 16-50 VR

Dane techniczne:
Liczba pikseli | 20,9 |
Waga | 445 |
Zoom optyczny | Tak |
Stabilizacja obrazu | Optyczny,, W zależności od obiektywu |
Rodzaj aparatu | bezlusterkowiec |
Kolor | srebrno-czarny |
Odporność | wodoodporny |
Rodzaj matrycy | 23,5x15,6 mm (format DX) CMOS |
Maksymalna Rozdzielczość | 5568 x 3712 |
Rozdzielczość filmów | 3840x2160 (4K) |
Ekran (cale) | 3,0 |
Nośnik | SD |
Zasilanie | akumulator EN-EL25 |
Wizjer | elektroniczny 0,39 cala |
Wifi/bluetooth | CMOS, Matryca w formacie NIKON DX 23,5 x 15,7 mm, 20,9 mpix, Mocowanie bagnetowe NIKON Z, 1,5x, Zakres pomiaru od –4 do +17 EV (od –4 do +17 EV z AF przy słabym oświetleniu), 209 pola (detekcja fazowa, w trybie jednopolowego AF)/90-proc. pokrycie kadru w pionie i poziomie., Precyzyjny AF, jednopolowy AF i AF z dynamicznym wyborem pola (precyzyjny AF i AF z dynamicznym wyborem pola są dostępne tylko w trybie zdjęć); szerokie pole AF (S); szerokie pole AF (L); automatyczny wybór pola AF, Pomiar matrycowy, centralnie ważony: przypisanie 75% wagi pomiaru do koła o średnicy 8 mm na środku kadru; waga pomiaru może być alternatywnie przypisana na podstawie uśrednienia całego kadru, pomiar punktowy: pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF, pomiar chroniący jasne obszary przed prześwietleniem, Automatyczny, P: automatyka programowa z fleksją programu, S: automatyka z preselekcją czasu, A: automatyka z preselekcją przysłony, M: tryb manualny; programy tematyczne: portret, krajobraz, dziecko, zdjęcia sportowe, makro, portret nocny, krajobraz nocny, przyjęcie/wnętrza, plaża/śnieg, zachód słońca, zmierzch/świt, portret zwierzaka, blask świec, kwiaty, barwy jesieni, żywność; tryby efektów specjalnych: noktowizor, żywe kolory, pop, ilustracja, efekt aparatu zabawkowego, efekt miniatury, kolor selektywny, sylwetka; high key, low key; U1 i U2: ustawienia użytkownika, 1/4000 do 30 s (do wyboru regulacja w krokach co 1/3 lub 1/2 EV), czas B, ustawienie T, ISO 100 do 51200 (do wyboru regulacja w krokach co 1/3 lub 1/2 EV), można również ustawić wartość ok. 1 lub 2 EV powyżej ISO 51200 (odpowiednik ISO 204800), dostępny automatyczny dobór ISO (indeks zalecanych ekspozycji), Maks. 11 kl./s, wolne seryjne: 1 do 4 kl./s, szybkie seryjne 5 kl./s, szybkie seryjne (wydłużone): 11 kl./s (pomiar w warunkach testowych stosowanych przez firmę Nikon), Automatyczny (3 rodzaje), automatyczny dla naturalnego oświetlenia, światło słoneczne, pochmurno, cień, światło żarowe, światło jarzeniowe (7 rodzajów), lampa błyskowa, wybór temperatury barwowej (od 2500 do 10 000 K), pomiar manualny (można zapisać maks. 6 wartości), wszystkie tryby (oprócz wyboru temperatury barwowej) z dokładną regulacją, NEF (RAW): 12- lub 14-bitowe, JPEG: zgodność z podstawowym formatem JPEG; ustawienia opcji kompresji Fine (około 1:4), Normal (około 1:8) lub Basic (około 1:16), NEF (RAW)+JPEG: jedno zdjęcie zapisywane jednocześnie w formatach NEF (RAW) i JPEG, Rejestracja video H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding)MOV, MP43840 x 2160 (4K UHD); 30p (progresywny), 25p, 24p. 1920 x 1080; 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p. 1920 x 1080 (spowolnienie); 30p x4, 25p x4, 24p x5. Rzeczywista liczba klatek na sekundę dla szybkości 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, i 24p to odpowiednio 119,88, 100, 59,94, 50, 29,97, 25 i 23,976 kl./s; wybór jakości nie jest dostępny dla rozmiarów 3840 x 2160, 1920 x 1080 120p/100p i 1920 x 1080 spowolnienie, dla których na stałe jest wybrane ustawienie „Wysoka”., Liniowy PCM, AACWbudowany mikrofon stereofoniczny lub zewnętrzny mikrofon z opcją wytłumienia; możliwość regulowania czułości, Wizjer elektroniczny o przekątnej 0,99 cm (0,39 cala), ok. 2 360 000 punktów (rozdzielczość XGA) w technologii OLED z funkcją regulacji balansu kolorów oraz sterowaniem jasnością metodą automatyczną lub z wykorzystaniem 7 poziomów jasnościOkoło 100% w pionie i w poziomiePowiększenie około 1,02× (obiektyw 50 mm ustawiony na nieskończoność, -1,0 m-¹)Dystans widzenia całej matówki 19,5 mm (-1,0 m-¹; od okularu wizjera)Korekcja dioptrażu -3 do +3 m-¹Czujnik zbliżenia oka - automatyczne przełączanie między wyświetlaniem obrazu na monitorze i w wizjerz, Przekątna 8 cm (3,2 cala); odchylany, dotykowy wyświetlacz LCD TFT o kącie oglądania wynoszącym 170°, pokryciu kadru wynoszącym około 100% i z możliwością sterowania jasnością metodą ręczną z wykorzystaniem 11 poziomów; około 1 040 000 punktów, Gniazdo „gorącej stopki” wg ISO 518 ze stykami synchronizacji i danych oraz blokadą zabezpieczającą, Stereofoniczne typu minijack (średnica 3,5 mm; zasilanie po podłączeniu), Stereofoniczne typu minijack (średnica 3,5 mm), Złącze HDMI typu D, brak, Interfejs Hi-Speed USB ze złączem mikro B; zalecane połączenie z wbudowanym portem USB, 1 Karta pamięci Secure Digital (SD), brak, IEEE 802.11b/g/n/a/ac oraz Bluetooth – wersja 4.2, Czas synchronizacji błysku 1/200sSterowanie błyskiem:TTL: sterowanie lampą w trybie i-TTL; zrównoważony błysk wypełniający i-TTL jest używany z pomiarem matrycowym, centralnie ważonym i z pomiarem chroniącym jasne obszary przed prześwietleniem, standardowy błysk wypełniający i-TTL z pomiarem punktowymTryb błysku:Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu przy synchronizacji z długimi czasami ekspozycji; synchronizacja z długimi czasami ekspozycji na tylną kurtynkę migawki, wyłączona, Jeden akumulator jonowo-litowy EN-EL25, + ładowarka sieciow EH-73P, Możliwość wykonania ok 350 zdjęć na jednym ładowaniu, Około 126,5 x 93,5 x 60 mm, Około 450 g z akumulatorem i kartą pamięci, bez pokrywki bagnetu korpusu; około 395 g (sam korpus aparatu), ID: 22246, EAN: 4960759906458, MFR: VOA090K002 |
Zakres ISO | ISO 100 do 51200 |
Procesor obrazu | EXPEED |
Zdjęcia seryjne | 11 kl.l/s |
Format zapisu zdjęć | NEF, JPG |
Format zapisu filmów | MOV,, MP4,, MPEG4 |
Obrotowy ekran: | tak |
Jasnosc obiektywu | f/3.5 - 6.3 |
Samowyzwalacz | 2 s, 5 s, 10 s, 20 s |
Czasy otwarcia migawki | CMOS, Matryca w formacie NIKON DX 23,5 x 15,7 mm, 20,9 mpix, Mocowanie bagnetowe NIKON Z, 1,5x, Zakres pomiaru od –4 do +17 EV (od –4 do +17 EV z AF przy słabym oświetleniu), 209 pola (detekcja fazowa, w trybie jednopolowego AF)/90-proc. pokrycie kadru w pionie i poziomie., Precyzyjny AF, jednopolowy AF i AF z dynamicznym wyborem pola (precyzyjny AF i AF z dynamicznym wyborem pola są dostępne tylko w trybie zdjęć); szerokie pole AF (S); szerokie pole AF (L); automatyczny wybór pola AF, Pomiar matrycowy, centralnie ważony: przypisanie 75% wagi pomiaru do koła o średnicy 8 mm na środku kadru; waga pomiaru może być alternatywnie przypisana na podstawie uśrednienia całego kadru, pomiar punktowy: pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF, pomiar chroniący jasne obszary przed prześwietleniem, Automatyczny, P: automatyka programowa z fleksją programu, S: automatyka z preselekcją czasu, A: automatyka z preselekcją przysłony, M: tryb manualny; programy tematyczne: portret, krajobraz, dziecko, zdjęcia sportowe, makro, portret nocny, krajobraz nocny, przyjęcie/wnętrza, plaża/śnieg, zachód słońca, zmierzch/świt, portret zwierzaka, blask świec, kwiaty, barwy jesieni, żywność; tryby efektów specjalnych: noktowizor, żywe kolory, pop, ilustracja, efekt aparatu zabawkowego, efekt miniatury, kolor selektywny, sylwetka; high key, low key; U1 i U2: ustawienia użytkownika, 1/4000 do 30 s (do wyboru regulacja w krokach co 1/3 lub 1/2 EV), czas B, ustawienie T, ISO 100 do 51200 (do wyboru regulacja w krokach co 1/3 lub 1/2 EV), można również ustawić wartość ok. 1 lub 2 EV powyżej ISO 51200 (odpowiednik ISO 204800), dostępny automatyczny dobór ISO (indeks zalecanych ekspozycji), Maks. 11 kl./s, wolne seryjne: 1 do 4 kl./s, szybkie seryjne 5 kl./s, szybkie seryjne (wydłużone): 11 kl./s (pomiar w warunkach testowych stosowanych przez firmę Nikon), Automatyczny (3 rodzaje), automatyczny dla naturalnego oświetlenia, światło słoneczne, pochmurno, cień, światło żarowe, światło jarzeniowe (7 rodzajów), lampa błyskowa, wybór temperatury barwowej (od 2500 do 10 000 K), pomiar manualny (można zapisać maks. 6 wartości), wszystkie tryby (oprócz wyboru temperatury barwowej) z dokładną regulacją, NEF (RAW): 12- lub 14-bitowe, JPEG: zgodność z podstawowym formatem JPEG; ustawienia opcji kompresji Fine (około 1:4), Normal (około 1:8) lub Basic (około 1:16), NEF (RAW)+JPEG: jedno zdjęcie zapisywane jednocześnie w formatach NEF (RAW) i JPEG, Rejestracja video H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding)MOV, MP43840 x 2160 (4K UHD); 30p (progresywny), 25p, 24p. 1920 x 1080; 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p. 1920 x 1080 (spowolnienie); 30p x4, 25p x4, 24p x5. Rzeczywista liczba klatek na sekundę dla szybkości 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, i 24p to odpowiednio 119,88, 100, 59,94, 50, 29,97, 25 i 23,976 kl./s; wybór jakości nie jest dostępny dla rozmiarów 3840 x 2160, 1920 x 1080 120p/100p i 1920 x 1080 spowolnienie, dla których na stałe jest wybrane ustawienie „Wysoka”., Liniowy PCM, AACWbudowany mikrofon stereofoniczny lub zewnętrzny mikrofon z opcją wytłumienia; możliwość regulowania czułości, Wizjer elektroniczny o przekątnej 0,99 cm (0,39 cala), ok. 2 360 000 punktów (rozdzielczość XGA) w technologii OLED z funkcją regulacji balansu kolorów oraz sterowaniem jasnością metodą automatyczną lub z wykorzystaniem 7 poziomów jasnościOkoło 100% w pionie i w poziomiePowiększenie około 1,02× (obiektyw 50 mm ustawiony na nieskończoność, -1,0 m-¹)Dystans widzenia całej matówki 19,5 mm (-1,0 m-¹; od okularu wizjera)Korekcja dioptrażu -3 do +3 m-¹Czujnik zbliżenia oka - automatyczne przełączanie między wyświetlaniem obrazu na monitorze i w wizjerz, Przekątna 8 cm (3,2 cala); odchylany, dotykowy wyświetlacz LCD TFT o kącie oglądania wynoszącym 170°, pokryciu kadru wynoszącym około 100% i z możliwością sterowania jasnością metodą ręczną z wykorzystaniem 11 poziomów; około 1 040 000 punktów, Gniazdo „gorącej stopki” wg ISO 518 ze stykami synchronizacji i danych oraz blokadą zabezpieczającą, Stereofoniczne typu minijack (średnica 3,5 mm; zasilanie po podłączeniu), Stereofoniczne typu minijack (średnica 3,5 mm), Złącze HDMI typu D, brak, Interfejs Hi-Speed USB ze złączem mikro B; zalecane połączenie z wbudowanym portem USB, 1 Karta pamięci Secure Digital (SD), brak, IEEE 802.11b/g/n/a/ac oraz Bluetooth – wersja 4.2, Czas synchronizacji błysku 1/200sSterowanie błyskiem:TTL: sterowanie lampą w trybie i-TTL; zrównoważony błysk wypełniający i-TTL jest używany z pomiarem matrycowym, centralnie ważonym i z pomiarem chroniącym jasne obszary przed prześwietleniem, standardowy błysk wypełniający i-TTL z pomiarem punktowymTryb błysku:Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu przy synchronizacji z długimi czasami ekspozycji; synchronizacja z długimi czasami ekspozycji na tylną kurtynkę migawki, wyłączona, Jeden akumulator jonowo-litowy EN-EL25, + ładowarka sieciow EH-73P, Możliwość wykonania ok 350 zdjęć na jednym ładowaniu, Około 126,5 x 93,5 x 60 mm, Około 450 g z akumulatorem i kartą pamięci, bez pokrywki bagnetu korpusu; około 395 g (sam korpus aparatu), ID: 22246, EAN: 4960759906458, MFR: VOA090K002 |
Gdzie kupić:
3. Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm czarny (DMC-GX80KEG-K)

Opinie:










Dane techniczne:
Liczba pikseli | 16 |
Waga | 426 |
Zoom cyfrowy | - |
Zoom optyczny | zależnie od obiektywu |
Stabilizacja obrazu | jest |
Rodzaj aparatu | bezlusterkowiec |
Kolor | czarny |
Odporność | brak |
Całkowita liczba pikseli | 16 840 000 pikseli |
Rodzaj matrycy | Digital Live MOS |
Maksymalna Rozdzielczość | 3840x2160 |
Rozdzielczość filmów | 3840x2160 |
Ekran (cale) | 3 |
Nośnik | SD, SDHC, SDXC |
Zasilanie | akumulator Li-Ion |
Wizjer | tak, elektroniczny |
Złšcza | microHDMI, microUSB |
Programy tematyczne | program AE | priorytet przysłony AE | priorytet migawki AE | manualny |
Zakres ISO | 100, 12800, 1600, 200, 25600, 3200, 400, auto |
Zdjęcia seryjne | przysłona mechaniczna: do 8 kl./s, przysłona elektroniczna do 40 kl./s |
Najtańsze produkty: Aparat do filmowania
1. AGFAPHOTO VLG-4K Czarny + Zestaw akcesoriów

Dane techniczne:
Liczba pikseli | 12,0 |
Zoom optyczny | x16 |
Stabilizacja obrazu | cyfrowa |
Rodzaj aparatu | bezlusterkowiec |
Kolor | Czarny |
Całkowita liczba pikseli | 24 |
Rodzaj matrycy | 1/2.9" |
Rozdzielczość filmów | 3840x2160 (4K) |
Ekran (cale) | 3" |
Nośnik | microSD, microSDHC, microSDXC |
Wifi/bluetooth | Brak |
Gdzie kupić:
2. Panasonic Lumix G80 body (DMC-G80EG-K)

Opinie:





Dane techniczne:
Liczba pikseli | 16 |
Waga | 505 |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | tak |
Rodzaj aparatu | bezlusterkowiec |
Kolor | czarny |
Całkowita liczba pikseli | 16,84 |
Rodzaj matrycy | Live MOS, 17,3 x 13,0 mm |
Maksymalna Rozdzielczość | 4592x3448 |
Rozdzielczość filmów | 3840x2160 |
Ekran (cale) | 3 |
Nośnik | SD, SDHC, SDXC |
Zasilanie | akumulator Li-ion |
Wizjer | tak, elektroniczny |
Wifi/bluetooth | WiFi; IEEE 802.11b/g/n, 2412 MHz - 2462 MHz (1-11 ch), Wi-Fi / WPA / WPA2, Tryb Infrastruktura |
Złšcza | microHDMI, microUSB |
Zakres ISO | 100-25600 |
Zdjęcia seryjne | 2 klatki na sekundę, 9 frames per second, 6 klatek na sekundę |
Zapis dźwięku | Stereo, redukcja wiatru: WYŁ. / Standardowa / Wysoka |
Czasy otwarcia migawki | Migawka szczelinowa; Zdjęcia; czas (maks. 2 minuty), 1/4 000 - 60/Filmy; 1/16 000 - 1/25Przysłona elektroniczna; 1/16,000 - 1Elektroniczna pierwsza kurtyna przednia: 1/2000 - 60 |
Gdzie kupić:
3. Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm czarny (DMC-GX80KEG-K)

Opinie:










Dane techniczne:
Liczba pikseli | 16 |
Waga | 426 |
Zoom cyfrowy | - |
Zoom optyczny | zależnie od obiektywu |
Stabilizacja obrazu | jest |
Rodzaj aparatu | bezlusterkowiec |
Kolor | czarny |
Odporność | brak |
Całkowita liczba pikseli | 16 840 000 pikseli |
Rodzaj matrycy | Digital Live MOS |
Maksymalna Rozdzielczość | 3840x2160 |
Rozdzielczość filmów | 3840x2160 |
Ekran (cale) | 3 |
Nośnik | SD, SDHC, SDXC |
Zasilanie | akumulator Li-Ion |
Wizjer | tak, elektroniczny |
Złšcza | microHDMI, microUSB |
Programy tematyczne | program AE | priorytet przysłony AE | priorytet migawki AE | manualny |
Zakres ISO | 100, 12800, 1600, 200, 25600, 3200, 400, auto |
Zdjęcia seryjne | przysłona mechaniczna: do 8 kl./s, przysłona elektroniczna do 40 kl./s |
Porównanie TOP 3
Cechy dobrego aparatu do filmowania
Najważniejsze parametry, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru dobrego aparatu do filmowania, to:
- Matryca – każdy, kto choć odrobinę zna się na sprzęcie fotograficznym, doskonale wie, jak ważna jest w aparacie matryca. Ma ona wpływ nie tylko na jakość zdjęć, ale również, a może przede wszystkim, filmów. Podczas robienia zdjęć przy słabym oświetleniu możemy bowiem posłużyć się lampą błyskową i poprawić jakość zdjęcia. Podczas filmowania nie zawsze mamy możliwość skorzystania z dodatkowego oświetlenia, więc matryca odgrywa bardzo ważną rolę. Aby szumy nie wpłynęły na jakość naszego nagrania, musimy postawić na dobrą matrycę. Najlepsza byłaby matryca pełnoklatkowa, ale to bardzo duży wydatek, rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych. Wybierając aparat do filmowania z niższej półki cenowej można spokojnie postawić na matrycę Mikro Cztery Trzecie, ewentualnie APS-C. Efekt powinien być zadowalający.
- Obiektyw – tak naprawdę w dobrym aparacie do filmowania wszystkie parametry powinny ze sobą współgrać. Dobry sprzęt, z odpowiednią matrycą powinien być wyposażony w jasny obiektyw. Kitowe szkło, na przykład f/3.5 może być niewystarczające. Czasem lepiej osobno kupić aparat i osobno dobrej klasy obiektyw. Ma on bowiem niebagatelny wpływ na jakość naszego nagrania. Podczas kręcenia filmów aparatem ważna jest szybka zmiana kadru. Warto postawić na szkło, które da taką możliwość. Ciekawym rozwiązaniem może okazać się obiektyw zmiennoogniskowy. Dobrej jakości, jasny obraz i sprawne przejście do zbliżenia zapewni ogniskowa 17-50 mm. Należy pamiętać, że podczas filmowania niezwykle ważny jest również stabilny kadr. Warto zatem postawić na obiektyw ze stabilizacją. Jeśli dysponujemy większą gotówką, możemy skusić się na aparat do filmowania ze stabilizacją matrycy. Ważna zasada – na pierwszym miejscu stawiamy jasność, na drugim stabilizację.
- Autofokus – wybierając aparat do filmowania, który ma nagrywać dobre filmiki, powinniśmy postawić na model wyposażony w autofokus w trybie ciągłym, czyli ciągłe ostrzenie obrazu podczas filmowania. Jeśli czujemy się na siłach i mamy już jakieś doświadczenie, możemy wybrać sprzęt, w którym ostrość ustawiana jest manualnie.
- Tryb filmowy – absolutnym standardem jest obecnie możliwość filmowania w trybie full HD. Jeśli zależy nam na płynnym obrazie, zwróćmy uwagę, czy jakość Full HD jest dostępna bez przeplotu i przy szybkości 60 klatek na sekundę. Jeżeli szukamy sprzętu, który będzie nagrywał naprawdę dobrej jakości filmy, postawmy na model z jakością 4K. W ofercie spotkamy obecnie nawet smartfony, które kręcą filmiki w jakości 4K. Dodatkowym atutem będzie możliwość filmowania w slow-motion.
- Ustawienia – dobry aparat podczas filmowania powinien dawać możliwość przynajmniej częściowo manualnego (a najlepiej w pełni manualnego) korzystania z dostępnych ustawień. Chodzi o to, byśmy podczas kręcenia filmu mogli swobodnie panować nad przysłoną czy ISO migawką. W innym razie będziemy musieli przerywać nagrywanie, by dostosować ustawienia do konkretnego obrazu.
- Mikrofon – jeśli zależy nam na dobrym aparacie do filmowania raczej nie wybierajmy urządzenia wyłącznie z wbudowanym mikrofonem. Może on bowiem nie spełnić naszych oczekiwań. Zwróćmy uwagę, czy wybrany model ma specjalne wejście na zewnętrzny mikrofon.
- Ekran – przede wszystkim ekran powinien być odchylany. Znacznie ułatwi to filmowanie i podniesie komfort użytkowania urządzenia. Pomoże odpowiednio ustawić kadr bez względu na położenie aparatu.
- Wizjer – aparat wyposażony w wizjer może być przydatny na przykład podczas dużego słońca. Gdy nie jesteśmy w stanie nic zobaczyć na ekranie z pomocą przychodzi właśnie wizjer. Warto dodać, że w lustrzankach podczas kręcenia filmów nie możemy korzystać z wizjera.
Jeśli stawiamy pierwsze kroki w video-świecie i dopiero uczymy się filmować, możemy na początek wybrać podstawowy, nieco tańszy sprzęt, a z czasem dokupować do niego dodatkowe gadżety.
Lustrzanka czy bezlusterkowiec?
Profesjonaliści polecają do filmowania szczególnie bezlusterkowce. Mają one, podobnie jak lustrzanki, możliwość wymiany optyki. Są mniejsze i lżejsze od lustrzanek, co sprawia, że możemy korzystać z mniejszych oraz lżejszych, ale równie skutecznych, systemów stabilizacji obrazu. Bezlusterkowce łatwiej podłączyć na przykład do drona, co pozwoli zdobyć ciekawe ujęcia. Większość modeli bezlusterkowych wyposażona jest w znacznie lepsze automatyczne, ciągłe autofokusy niż lustrzanki. Bezlusterkowce oferują również szerokie pole manewru, jeśli chodzi o dobór obiektywu. Dzięki specjalnym adapterom można również podłączyć do nich najwyższej klasy, markowe obiektywy.
Ile kosztuje aparat do filmowania?
Za najtańszy aparat do filmowania zapłacimy kilkaset złotych. Jeśli jednak zależy nam na solidnym sprzęcie, który pozwoli nagrywać dobrej jakości obrazy, musimy liczyć się z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych. Najbardziej zaawansowane urządzenia kosztują kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jakim budżetem dysponujemy i czego od sprzętu oczekujemy.
Muszę przyznać, że rynek aparatów do filmowania jest obecnie niesamowicie ekscytujący! Ceny są różnorodne, ale często idą w parze z jakością. Na przykład, Panasonic Lumix DMC-GX80 to prawdziwa perełka w przyzwoitej cenie i z niezłą stabilizacją. Sama ostatnio kręciłam rodzinne ujęcia w ogrodzie i byłam zaskoczona, jakie świetne efekty można osiągnąć! Oczywiście, zawsze warto porównać różne modele i nie dać się zwieść marketingowym kruczkom. Ale dobry aparat to zdecydowanie inwestycja, która się opłaca! 📷✨
Jestem zainteresowana jaki aparat do filmowania będzie najlepszy. Zastanawiałam się nad Lumixem G7 albo Canonem EOS M50. Jestem ciekawa jak sprawdzają się te dwa modele. Bardziej przekonuje mnie Canon, bo chyba cenowo wychodzi korzystniej… Ale nie wiem. Trudny wybór, bo w sklepach jest naprawdę dużo modeli, a osób w sklepie, które by pomogły coraz mniej. Poczytam jeszcze dokładnie jakie oba te modele mają funkcje.
Aparat do filmowania to moim zdaniem bezluterkowiec. Teraz są takie możliwości, że można skompletować w zasadzie każdy aparat pod siebie. Wybieramy body, obiektywy, filtry i mamy zestaw marzeń. Wcale nie trzeba dużych pieniędzy jeśli będzie się korzystało z przejściówek. Ja teraz brałabym najmniejszy aparat do filmowania, żeby mieć większą swobodę w trakcie.
Najlepszy aparat do filmowania to jak dla mnie Canon. Zdecydowanie mój faworyt jeżeli chodzi o same zdjęcia, jak i o filmy. Teraz kręcę już aparatem bezlusterkowym, kiedyś lustrzanką. Zarówno jeden, jak i drugi bardzo dobrze się spisuje. Przede wszystkim dla mnie jako dla osoby zaawansowanej, liczy się efekt finalny. Dlatego przez zakupem, zawsze próbuję i testuję sprzęt.